Na Sepang, Sakhir en Shanghai is Istanbul al weer de vierde fonkelnieuwe baan van de hand van de Duitse architect Hermann Tilke. ,,Het is een uitdagend circuit geworden. Een kwestie van moeilijke bochten maken’’, zegt hij tegen onze medewerker Adam Cooper.
 


De Grand Prix van Turkije staat voor de deur. Ben je tevreden over hoe de zaken er zijn verlopen tot nu toe?

,,Ik ben zeer tevreden! Nog een paar kleine dingetjes moeten er worden gedaan, maar dat zal op tijd klaar zijn. Moet ook wel!’’

Wanneer ben je met ‘Istanbul’ begonnen?

,,Drie jaar geleden. We hadden nog niet eens een overeenkomst. Maar vervolgens was alles in orde.’’

Had je nog de keuze uit verschillende locaties?

,,In het begin legden ze mij uiteenlopende opties voor, maar we kozen al snel voor de huidige locatie, omdat de ligging en de omgeving zo schitterend is. Er is veel ruimte, erg uitdagend, heel anders dan de andere opties. De andere opties waren vlak, deze is heuvelachtig. Er was helemaal niets, alleen een paar bomen.’’

Heel anders dus dan die andere nieuwe circuits, die je op vrij vlakke terreinen mocht aanleggen?

,,Ja, vanwege het reliëf. Het is een circuit met heel veel hoogteverschillen geworden, omdat het nogal heuvelachtig terrein is. We hebben geprobeerd het circuit in het terrein te integreren, niet andersom.’’

Was het leuk om op deze wijze aan de klus te kunnen beginnen?

,,Ja, nou en of. Het is voor het eerst op deze manier gegaan. Eerst moesten we het terrein goed verkennen, en dat was niet zo eenvoudig vanwege de heuvelachtigheid. We maakten vervolgens een maquette, de schaal weet ik niet meer. Het eerste ontwerp was dus niet op papier, maar een maquette.’’

Heb je er veel aan moeten veranderen?

,,In het begin is er natuurlijk het één en ander veranderd. Maar na een paar dagen waren we er wel uit.’’

Als je op een geheel kaal terrein mag beginnen, wat probeer je dan precies neer te zetten? Wat is jouw filosofie?

,,We proberen dan gewoon een uitdagend circuit te maken, een baan die interessant is voor het publiek, waar inhalen mogelijk is, en waar het deelnemersveld niet te snel uit elkaar wordt getrokken. Inhalen is een kwestie van een lang recht stuk en een kwestie van moeilijke bochten, waar fouten mogelijk zijn.’’

In hoeverre betrek je de coureurs bij je ideeën?

,,Ik praat veel met ze. De gebruikelijke gesprekken over details. Ik heb er veel van geleerd, doe ik nu nog steeds. Het gaat niet over één ding, maar over veel dingen. Een coureur wil vooral in kunnen halen, dat is het centrale thema. Maar ze willen ook uitdagende bochten, en het liefst een paar heel snelle natuurlijk.’’

Het circuit van Shanghai is gebouwd in een moerassig gebied, waarbij je funderingsproblemen moest oplossen. Had je ook zorgen om Istanbul?

,,Nee, er was heen enkel probleem. Alles was in orde.’’

Had je minder geld te besteden dan in de andere landen waar je hebt gewerkt?

,,Klopt. We hadden 120 miljoen dollar tot onze beschikking. Dat was niet zo heel veel, maar het volstond.’’

Had je met meer geld tot je beschikking beter werk kunnen leveren?

,,Niet wat betreft het circuit. Misschien hadden we grotere gebouwen en tribunes kunnen maken. Maar ze zijn nu dik in orde, hoor. Ze zijn gebouwd in Turkse stijl, maar niet zo spectaculair als wat ik eerder heb gedaan. Maar er ontbreekt niets.’’

Je hebt de afgelopen jaren met mensen vanuit heel verschillende culturen gewerkt. Hoe ging het in Turkije?

,,Die waren heel prettig om mee samen te werken. De aannemer was erg goed, en de overheid eveneens.’’

Heeft het weer je nog voor problemen gesteld?

,,Ja, we hadden in de winter enige vertraging omdat het veel regende en sneeuwde. Maar dat viel uiteindelijk reuze mee.’’

Ik heb gehoord dat de Turken een heel ‘groen’ circuit wensten, niet zo ‘zanderig’ als enkele andere nieuwe circuits. Ben je daarin geslaagd?

,,Het is niet helemaal groen geworden, maar wel goeddeels. Wat nu nog ontbreekt, komt volgend jaar.’’

Wat zijn de meest interessante delen van het circuit?

,,Het start/finish gedeelte is relatief kort, en je moet aan het einde ervan heuvelafwaarts erg hard in de remmen. Daar gaan we rokende banden zien! Bocht acht is zeer snel, misschien wel 260 kilometer per uur. En dan is er nog een lang recht stuk van 1,3 kilometer lengte, met daarin een flauwe afbuiging. Aan het einde van dat stuk is een prachtige inhaalmogelijkheid.’’

Is dit nu je favoriete circuit?

,,Nee, ik heb geen favoriet circuit. Ik ben dol op Sakhir, en ik houd van Shanghai. En Sepang is nog steeds erg goed. Maar: dit is wel een heel erg fijn circuit geworden!’’

Tot slot nog even dit: hoe zit het met de bereikbaarheid van het circuit vanuit Istanbul? Veel files?

,,Er is inderdaad veel verkeer over de brug in Istanbul, maar dat is normaal, daar kunnen we niets aan doen. Het circuit ligt op vijf kilometer van de snelweg. De afslag vanaf de snelweg naar de baan is nieuw, maar nog niet helemaal klaar. Maar daar hebben wij helemaal niets mee te maken.’’