De Grand Prix van Japan was de eerste race dat Mark Gillan als chief operations engineer verantwoordelijk was voor het verloop van het raceweekend bij Williams. Hij had op een betere start gehoopt.

Hoe vat je de prestaties van Williams op Suzuka samen?
“Niemand in het team is gelukkig met het huidige prestatiepeil van de FW33 en de race in Japan was geen uitzondering. Ik wil wel graag iedereen bedanken voor hun inzet gedurende het weekend.”

Geen van beide auto’s kon op vrijdag het geplande programma voltooien. Welke invloed had dat op de rest van het weekend?
“We hadden wat problemen in zowel de eerste als tweede vrije training die ons testprogramma verstoorde en waardoor we enkele aerodynamische updates niet hebben kunnen evalueren. Daarentegen hebben we een aantal andere onderdelen wel kunnen uitproberen. Die gaan we op de auto van dit jaar en de komende FW34 toepassen.” 

Hoe cruciaal was de bandenslijtage in Suzuka?
“De bandenslijtage van de harde en vooral de zachte banden was erg belangrijk gedurende het weekend. De safety car speelde bovendien een grote rol in hoe de strategieën van de teams uitpakten.”

Welke gevolgen had de neutralisatie voor Rubens Barrichello en Pastor Maldonado?
“We haalden Rubens direct binnen omdat hij toch al bijna een stop moest maken. Maar hij verloor veel tijd achter Kamui Kobayashi op de harde banden toen de safety car weer de pits in ging. Door een langzame pitstop kwam hij ook nog achter Nico Rosberg terecht. Pastor vertrok op een tweestopstrategie en aanvankelijk lieten we hem doorrijden tijdens de neutralisatie om posities te winnen, maar na de stops in ronde 24 was duidelijk dat dit niet zou werken en haalden we hem alsnog binnen. Dat kostte hem twee posities.”

Beide coureurs verloren plaatsen bij de start. Waren er technische problemen?
“Rubens verloor drie plekken en Pastor twee. We hebben inmiddels ontdekt dat er bij Rubens inderdaad een probleem was. Bij Pastor was dat niet het geval. In tegenstelling tot Rubens stond hij echter aan de vuile kant van de band en op de harde banden.” 

Pastors snelste ronde was gelijk aan die van Lewis Hamilton. Geeft dat hoop?
“Pastor deed het goed op de zachte banden en met weinig brandstof in het laatste deel van de race, maar het is overduidelijk dat het algemene racetempo van de auto ernstig tekort schiet. We werken hard om ons geleidelijk te verbeteren voor de rest van het seizoen en richting komend jaar.”

Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Williams.