Pedro de la Rosa had een hard hoofd in de kwalificatie, hij vreesde te struikelen over de 107 procentsregel. Maar zowel hij als teamgenoot Karthikeyan bleven daar ruimschoots binnen.

De la Rosa dacht dat het er om ging spannen. “Ik heb er een hard hoofd in want we hebben maar een hele kleine marge. Het hangt af van de vraag of we onze banden genoeg op temperatuur kunnen krijgen. Vrijdag was dat dus niet het geval. Dat is ons grootste probleem.”

“We zijn hier langzamer dan elders omdat we de harde noch de zachte band aan de praat krijgen. Na tien rondjes waren ze nog zo goed als nieuw. Het circuit wordt niet sneller omdat de banden niet slijten. Er komt dus geen rubber op het circuit te liggen.”

In geen enkele vrije training bleven de HRT-coureurs binnen de 107 procent, maar in de kwalificatie verbeterden ze zich meer dan genoeg. De la Rosa bleef 5,5 seconden verwijderd van de snelste tijd, Karthikeyan iets meer dan 6.

De la Rosa en Karthikeyan hebben dat naar eigen zeggen vooral te danken aan de baantemperatuur, die in de kwalificatie iets hoger was dan in de trainingen. “Ik voelde in mijn outlap al dat de banden nu wel grip hadden”, aldus De la Rosa. “Daarnaast hebben we ook de balans van de auto weten te verbeteren. We staan nog erg ver achter onze directe concurrenten, maar het gaat nu in elk geval stukken beter.”

Voor Karthikeyan was het overigens kantje boord, want zijn auto viel in de slotminuten van Q1 stil met een benzinedrukprobleem. De rondetijd die hij tot dat moment had gereden bleek gelukkig snel genoeg voor een plekje op de grid morgen, al start Karthikeyan wederom als laatste. “Ik had nog wel wat sneller gekund, maar plotseling stopte de auto ermee”, zegt de Indiër  “Gelukkig was het probleem met de bandentemperatuur opgelost als gevolg van de hogere baantemperatuur.”