Lewis Hamilton heeft alle gebeurtenissen in Monaco achter zich gelaten en de draad in Canada weer opgepakt met de snelste tijd in de eerste vrije training. Al kwamen er wel enkele schoonheidsfoutjes aan te pas.

Uit de dichtgepakte wolken boven het Circuit Gilles Villeneuve komen aan het begin van de ochtend enkele druppels, maar bij het begin van de eerste vrije training is het droog en is de kans op regen afgenomen tot twintig procent. Het is nog wel koel in Montreal met een buitentemperatuur van zo’n 17 graden en de baantemperatuur is slechts 26 graden. Aangezien Pirelli de zachtste twee bandensoorten heeft meegenomen, betekent dat er flink gewerkt moet worden om de banden op bedrijfstemperatuur te krijgen. 

Kimi Räikkönen gaat als eerste naar buiten. Jenson Button is een van de vele anderen die volgen, maar zijn McLaren blijft vastzitten in de tweede versnelling. Lewis Hamilton zet als eerste een tijd op de klokken, net boven de 1:20. Als hij echt aanzet, en als gevolg even een wiel blokkeert, verbetert hij zich tot een 1:17.5. 

Teamgenoot Nico Rosberg gaat nog vier tienden sneller, maar het duurt niet lang voordat Hamilton daar weer een halve seconde onder duikt. Hij is duidelijk op zoek naar de limiet en gaat er in de eerste bocht bijna overheen. Even later spint hij op hetzelfde punt. Ook Rosberg heeft zo zijn momentjes. In bocht zes mist hij zijn rempunt. Maar hij verkleint wel het gat naar Hamilton. Eerst tot een kwart tel en later tot slechts 19 duizendsten. 

Geleidelijk komt de zon door en dat zorgt er ook voor dat de rondetijden omlaag gaan. Hamilton vergroot zijn voorsprong op Rosberg tot vier tienden. Romain Grosjean is derde op anderhalve seconde, voor Nico Hülkenberg en Sebastian Vettel. De voorspellingen voor de rest van de dag gaan er ook op vooruit en dat betekent dat de teams afzien van het plan om het testen van de zachtste banden naar voren te halen van de tweede naar de eerste vrije training.

Max Verstappen bungelt lang in de onderste regionen. Op het circuit dat de Renault-motor toch al niet op het lijf is geschreven, moet hij het in de trainingen bovendien stellen met een exemplaar dat het eind van de levensduur nadert. Pas aan het eind van de sessie kan hij een paar snelle ronden rijden en klimt hij op naar de tiende plaats. Hij is bijna een seconde sneller dan teamgenoot Sainz, die spint in de eerste bocht en later stilvalt in de pitstraat.