
Verstappen was zevende in VT1.
Rosberg finishte op 0.033 seconde als tweede, met vervolgens een aardig gat – van meer dan acht tienden – naar Force India’s Nico Hülkenberg, die Ferrari’s Sebastian Vettel voor bleef. Vettel repte op het eind nog over problemen met zijn versnellingsbak. Voor de Ferrari-coureur is te hopen dat het meevalt: een week geleden, in Oostenrijk, kreeg hij een gridstraf voor een versnellingsbakwissel. Met Ricciardo op de vijfde en Verstappen op de zevende plek – en Ferrari’s Kimi Räikkönen daar tussen – sluit Red Bull in Silverstone vooralsnog achter Mercedes aan, maar op redelijk gelijke hoogte met Ferrari. Verstappen kwam in totaal tot 22 rondjes. Acht minder dan Ricciardo. Verstappen stond in de slotminuten ook binnen, terwijl Ricciardo nog wel in de weer was. Hülkenberg, Vettel en Räikkönen hebben runs op zachte banden gedaan, Mercedes hield het bij medium, de Red Bull-rijders medium en hard. Ricciardo begon op hard en eindigde op medium, Verstappen andersom. Halo
Waar in de laatste minuten long runs werden afgewerkt ter voorbereiding op de race, daar richtte Ferrari zich in het begin al op 2017, met het testen van een verbeterde versie van de halo. Vettel reed er een installatieronde mee. Dat was eigenlijk ook gelijk één van de meest opvallende zaken in een training zonder grote incidenten. Haas-testrijder Charles Leclerc, voor het eerst in actie in VT1, spinde een keer, maar dat was het wel.