Alle teams verwachten veel van al hun nieuwe updates, maar aan het eind van de eerste training staat Mercedes gewoon weer bovenaan. Ferrari en Red Bull volgen op flinke afstand.

Een bijzonder moment aan het begin van de sessie wanneer Robert Kubica voor het eerst in acht jaar weer de baan op rijdt voor een officiële trainingssessie. De Pool, die door een zware rallycrash langdurig uitgeschakeld was, neemt de auto over van Sergej Sirotkin voor de eerste vrije training. Hij zal ook in actie komen tijdens de testdagen aansluitend op het Grand Prix-weekend en Williams hoopt met zijn feedback de ontwikkeling van de auto te bespoedigen. Dat is hard nodig, want het team sluit de openingstraining onderaan de tijdentabel af, nadat Kubica even achterstevoren gaat en Lance Stroll in de grindbak eindigt.

Het is voor de coureurs zoeken naar balans na alle updates. Vrijwel gelijktijdig gaan Sebastian Vettel en Valtteri Bottas in de rondte. En even later volgt Marcus Ericsson hun voorbeeld, schiet Sergio Pérez rechtdoor en maken Brendon Hartley en Romain Grosjean een excursie door grind en gras. Bottas stuitert alle kanten op over de kerbs, maar noteert wel de snelste tijd. Teamgenoot Lewis Hamilton geeft 0,849 toe. De Ferrari’s zitten daar dicht achter, maar op een zachtere bandencompound.

Red Bull wacht lang om de ‘nieuwe’ auto de baan op te sturen. Aan de flow-viz verf te zien heeft Max Verstappen de opdracht om de aerodynamica te evalueren. Daniel Ricciardo glijdt rechtdoor de grindbak de bandenstapels in, zodat Red Bull in ieder geval één nieuwe voorvleugel minder heeft. Ricciardo eindigt de sessie op de zevende plaats, zeven tienden achter Verstappen op plek vier.

Ferrari valt in Spanje vooral op met experimentele spiegels. Foto: Sutton Images

Van alle nieuwe onderdelen die in Barcelona worden geïntroduceerd, springt de spiegelconstructie van Ferrari het meest in het oog. Ferrari maakt gebruik van de nieuwe regel dat de spiegels voortaan ook aan de halo mogen worden bevestigd. Ook de nieuwe neus van McLaren valt op, en esthetisch niet in positieve zin. Met een uitgebreid nieuw pakket wil McLaren de aansluiting vinden met de topdrie. Dat lijkt aardig te lukken. Fernando Alonso rijdt de zesde tijd, Stoffel Vandoorne is negende.

De nieuwe neus van McLaren verdient geen schoonheidsprijs, maar lijkt wel effectief. Foto: Sutton Images