Voor de eerste keer in zijn Formule 1-loopbaan heeft Max Verstappen de snelste tijd gerealiseerd in een trainingssessie. Hij is de snelste coureur in de eerste vrije training in Mexico.

Toro Rosso lijkt er dus goed bij te zitten. De Toro Rosso’s zijn de hele training vooraan te vinden. Max Verstappen is een paar minuten voor het einde van de training op de tweede plaats te vinden, achter Kvyat, maar heeft nog wat in het vat. Hij rijdt die tijd op de medium Pirelli’s, de hardere van de twee rubbersoorten.

De baan is nog nat van een regenbui in de nacht. Alle coureurs beginnen op intermediates. Maar binnen een half uur worden de droogweerbanden omgelegd. Nat of droog wegdek, er is weinig grip, zoveel is duidelijk. Het asfalt is nog helemaal ‘groen’, zoals dat heet in jargon als er nog nauwelijks rubber op de baan ligt.

Dat zullen de Formule 1-coureurs zelf moeten neerleggen, want er zijn niet veel support-races in Mexico. Het heeft zelfs consequenties voor de topsnelheid aan het einde van het rechte stuk, aangezien de coureurs op een gladde baan minder hard kunnen accelereren bij het opkomen van het rechte stuk.

Bij Nico Rosberg slaan de vlammen uit de achterrremmen. Er was al voorspeld dat de remmen het zwaar zullen krijgen op het Autodromo Hermanos Rodriguez, er zijn drie forse rempunten. Voor veel teams is het niet alleen werken aan de juiste set-up van de auto, ook de motor en de remmen moeten worden afgesteld. Hoe anticipeer je op de ijlere lucht? Rosberg kan overigens voor het einde van de sessie weer naar buiten. Wereldkampioen Hamilton eindigt op de elfde plaats.

Met vier Renault-motoren in de topacht lijkt de Franse motorenfabrikant het redelijk voor elkaar te hebben, alhoewel de hoogste topsnelheden worden bereikt met Mercedes-krachtbronnen. Boven de 360 kilometer per uur en dat is net iets sneller dan dit jaar op Monza in de race werd bereikt. Daar was 358 k/u de top.