Mark Webber klokt in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Maleisië de beste tijd. Hij is nipt sneller dan Kimi Räikkönen.

Kimi Räikkönen, de winnaar van Australië, heeft een problematische sessie. Het eerste halfuur werkt zijn team aan het haperende KERS op Räikkönens Lotus, maar als de Fin eenmaal naar buiten kan, is hij direct snel. Terwijl de meeste van zijn concurrenten al bezig zijn met racesimulaties, perst Räikkönen er nog snel een kwalificatierondje uit. Hij is er 0,068 seconden langzamer mee dan snelste man Mark Webber.

Pirelli heeft zijn medium en harde banden meegenomen naar Sepang, maar zelfs dat laatste compound geeft de coureurs veel problemen op het smoorhete circuit. De graining, het verkruimelen van het rubber, is enorm en op volle tanks lijken de banden het slechts een paar ronden vol te houden. Het circuit is natuurlijk nog vuil, en met een vol bijprogramma zal er later vandaag veel meer rubber op het circuit liggen, maar een deel daarvan wordt weer tenietgedaan door de dagelijkse regenbui die verwacht wordt rond een uur of vier.

Ongelukken, spins en uitglijders dan: Esteban Gutierrez schrikt van de langzaam rijdende Felipe Massa en schiet van de baan in bocht twaalf, Fernando Alonso verremt zich in bocht 1 en vernielt daarmee een kostbaar setje banden, en Adrian Sutil  rijdt zo hard over de kerbstones dat zijn voorvleugel kapot rammelt. Het verzoek van zijn engineer om van de kerbs af te blijven wordt door de Duitser bovendien verkeerd verstaan: Sutil meent dat hij zijn KERS niet mag gebruiken.

Tegen het eind van de sessie is het circuit bezaaid met stukjes rubber. Op de Lotus van Kimi Räikkönen is goed zichtbaar hoe erg de graining is: de stukken vliegen de Fin om de oren. Ondanks dat is Lotus het enige team dat ondanks de bandenslijtage constante rondetijden kan blijven. Bij alle andere auto’s is de graining even erg of erger, maar gaat het gepaard met een dramatisch verlies aan snelheid.

Voor Giedo van der Garde is het een goed begin van zijn tweede Grand Prix-weekend. De Nederlander is de snelste van de vier achterhoedecoureurs.

 

Klik hier voor de volledige uitslag: