Dat de vrijdagtrainingen op de Nürburgring de mist ingingen, was spijtig. Vooral voor de toeschouwers langs de baan. Maar onbedoeld was het ook de bevestiging dat een tweedaags Formule 1-weekend goed mogelijk is.

Eigenlijk zou Imola de primeur krijgen van het tweedaagse Formule 1-weekend, maar doordat de medische helikopter vrijdag niet kon opstijgen vanwege de mist, verviel ook op de Nürburgring de eerste trainingsdag. Wat Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas betreft, is dat voor herhaling vatbaar en ook Max Verstappen ziet een korter raceweekend wel zitten.

Lees ook: Mercedes-duo voorstander van minder trainingen: ‘Leuk idee’

Mocht de afstelling van de auto niet direct goed zijn, is het wel nadelig voor de coureurs, omdat ze minder tijd hebben om daaraan te sleutelen. Maar juist de toppers hebben, mede dankzij alle voorbereidingen in de simulator, de smaak vaak snel te pakken. Extra trainingstijd geeft juist de iets mindere goden de gelegenheid om af te kijken en zich te verbeteren.

Bovendien kan het zorgen voor minder voorspelbare races. Met minder data, analyses en kennis hoe de banden zich gedragen, ontstaat er meer ruimte voor andere strategieën. Coureurs worden uitgedaagd om meer op hun gevoel af te gaan in plaats van op de instructies die ze tijdens urenlange briefings hebben gekregen.

Mist was op vrijdag spelbreker bij de Grand Prix van de Eifel. Foto: Peter van Egmond

Het voornaamste argument om de Grand Prix-weekenden in te korten, gaat echter niet om wat er op de baan gebeurt, maar om het personeel te ontlasten. Een dagje minder van huis, een nachtje minder doortrekken, het telt allemaal aan in een moordend seizoen van meer dan twintig races, normaal gesproken dan.

Er zijn natuurlijk ook nadelen. Minder actie op de baan, dus minder zendtijd en minder toegangskaarten om te verkopen. Maar dat kan volgens mij worden opgelost. Een korter Formule 1-weekend hoeft immers niet te betekenen dat er op vrijdag niets meer gebeurt. De coureurs moeten dan toch op het circuit zijn voor mediasessies, dus kunnen dan ook best tijd maken voor de fans.

Daarnaast kunnen er trainingen en wellicht zelfs al races worden gehouden in het bijprogramma. En wanneer aan het eind van de dag de garages en auto’s zijn opgebouwd, kunnen ook de Formule 1-bolides nog even naar buiten voor een shakedown. Dan niet met de vaste coureurs, die nog druk handtekeningen aan het uitdelen zijn, maar jonge talenten die alvast wat ervaring kunnen opdoen.

Zo heb je op vrijdag toch een volwaardig programma dat de moeite loont om voor naar het circuit te komen, krijgen de support races meer aandacht, heeft het Formule 1-personeel het iets rustiger en worden de Grands Prix hopelijk wat verrassender. Het is alleen te hopen dat zich dan geen mistbanken of tyfoons ontwikkelen.

Op zaterdag en zondag was er geen vuiltje aan de lucht en bleek een tweedaags Formule 1-weekend eigenlijk zo gek nog niet. Foto: Peter van Egmond