Formule1

Weblog: Safety Car Blues
| Henk Wagenaar Hummelinck | Racepictures

Weblog: Safety Car Blues

De komst van de safety car op de baan verstoort het verloop van een race per definitie aanzienlijk. Soms vraag je je echt af, of dat middel niet erger is dan de kwaal – al wordt een race er daarna in de regel niet saaier op.

Toch zijn er volgens mij andere middelen, die de veilig­heid op gelijkwaar­dige wijze zouden kunnen dienen. Daar wil ik later graag nog eens op terugkomen. Los daarvan vind ik sommige regels betreffende het doen en laten rondom de safety car behoorlijk oneerlijk.

Ten eerste is de standaardprocedure dat de gelapte auto’s tussen de koplopers worden weggehaald alvorens de race wordt hervat. Dat lijkt in orde, want niemand wil na de herstart zien dat een verdwaalde HRT de ontketende koplopers in de weg zit. Bij de oplossing van dat probleem koos de FIA mijns inziens de weg van de minste weerstand, door de man in de safety car toe te staan om die hinderlijke achter­blij­vers voorbij te wuiven.

Deze rijden dan met gezwinde spoed naar de staart van de file achter de safety car toe. Daarbij lopen ze dus een volle ronde in – niet alleen op de koplopers (wat natuurlijk niets uitmaakt) maar ook op hun naaste concur­renten direct vóór hen (vanaf plaats vijf of zes achter de safety car, maar in elk geval áchter de koplo­pers en dus niet in aanmer­king komend voor dit voordeel­tje). Dat zou niet moeten kunnen gebeuren.

Volgens artikel 40.9 en 40.12 van de Formula 1 Sporting Regulati­ons moeten deze boffers deze inhaalronde afleggen ‘at reduced speed’ respectievelijk ‘at appropriate speed’. Kenmerkend voor de vaak (bewust?) wollige taal van de FIA is dat niet wordt aangegeven hoe snel dat precies moet zijn. Dat kan gezien de stand van de huidige elektronica toch veel beter worden geregeld, lijkt me. Feit blijft, dat de druk doende marshals vast geen oog hebben voor een onverwacht passerende auto.

Zo’n safety car rijdt er niet voor niets, dus daar moet iedereen gewoon achter blijven. Via de boordradio moet het mogelijk zijn om achter de safety car wat mensen van plaats te laten verwisselen.

Meer nieuws

Vorig bericht | 10-10-2012 - 16:10 Kaltenborn nu ook teambaas van Sauber Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 11-10-2012 - 08:06 Alonso: ‘Wij blijven tot en met het einde in titelrace’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 12: veel Max, Alonso en het zomerrapport van Doornbos
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Formule 1 nr. 8/9 is uit!
  • Extra editie na historische zege
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen stelt belang Red Bull voorop | Twee zeges bezorgen Hamilton WK-leiding | Rosberg en Ferrari hebben stof tot nadenken | Doornbos maakt tussenbalans op Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2016 2016/08/26 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 26-8-2016 10:00

    GP België 2016 – 1e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2016 14:00

    GP België 2016 – 2e Vrije Training
  • Begint: 27-8-2016 11:00

    GP België 2016 – 3e Vrije Training
  • Begint: 27-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Kwalificatie
  • Begint: 27-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 27-8-2016 14:27

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 27-8-2016 14:50

    GP België 2016 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 27-8-2016 15:00

    GP België 2016 – Startopstelling
  • Begint: 28-8-2016 14:00

    GP België 2016 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps

formule1_circuit_circuit-de-spa-francorchamps