*

0

Formule1

Weblog: Safety Car Blues
| Henk Wagenaar Hummelinck | Racepictures

Weblog: Safety Car Blues

De komst van de safety car op de baan verstoort het verloop van een race per definitie aanzienlijk. Soms vraag je je echt af, of dat middel niet erger is dan de kwaal – al wordt een race er daarna in de regel niet saaier op.

Toch zijn er volgens mij andere middelen, die de veilig­heid op gelijkwaar­dige wijze zouden kunnen dienen. Daar wil ik later graag nog eens op terugkomen. Los daarvan vind ik sommige regels betreffende het doen en laten rondom de safety car behoorlijk oneerlijk.

Ten eerste is de standaardprocedure dat de gelapte auto’s tussen de koplopers worden weggehaald alvorens de race wordt hervat. Dat lijkt in orde, want niemand wil na de herstart zien dat een verdwaalde HRT de ontketende koplopers in de weg zit. Bij de oplossing van dat probleem koos de FIA mijns inziens de weg van de minste weerstand, door de man in de safety car toe te staan om die hinderlijke achter­blij­vers voorbij te wuiven.

Deze rijden dan met gezwinde spoed naar de staart van de file achter de safety car toe. Daarbij lopen ze dus een volle ronde in – niet alleen op de koplopers (wat natuurlijk niets uitmaakt) maar ook op hun naaste concur­renten direct vóór hen (vanaf plaats vijf of zes achter de safety car, maar in elk geval áchter de koplo­pers en dus niet in aanmer­king komend voor dit voordeel­tje). Dat zou niet moeten kunnen gebeuren.

Volgens artikel 40.9 en 40.12 van de Formula 1 Sporting Regulati­ons moeten deze boffers deze inhaalronde afleggen ‘at reduced speed’ respectievelijk ‘at appropriate speed’. Kenmerkend voor de vaak (bewust?) wollige taal van de FIA is dat niet wordt aangegeven hoe snel dat precies moet zijn. Dat kan gezien de stand van de huidige elektronica toch veel beter worden geregeld, lijkt me. Feit blijft, dat de druk doende marshals vast geen oog hebben voor een onverwacht passerende auto.

Zo’n safety car rijdt er niet voor niets, dus daar moet iedereen gewoon achter blijven. Via de boordradio moet het mogelijk zijn om achter de safety car wat mensen van plaats te laten verwisselen.

Meer nieuws

Vorig bericht | 10-10-2012 - 16:10 Kaltenborn nu ook teambaas van Sauber Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 11-10-2012 - 08:06 Alonso: ‘Wij blijven tot en met het einde in titelrace’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • FORMULE 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
  • Formule 1 Preview Special 2017 verschijnt op 16 maart!
In de nieuwste Formule1:

Racereportage Spanje | Pech voor Max in Spanje, toch een stap vooruit | Alonso gaat op avontuur | De opkomst van 3D-printing in de Formule 1 Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Monaco 2017 2017/05/25 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Monaco

  • LocatieMonaco

  • Aantal rondes78

  • Afstand per ronde3,340 kilometer

  • Totale afstand260,286 kilometer

Planning GP Monaco

  • Begint: 25-5-2017 10:00

    GP Monaco 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 25-5-2017 14:00

    GP Monaco 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 27-5-2017 11:00

    GP Monaco 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 27-5-2017 14:00

    GP Monaco 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 27-5-2017 14:00

    GP Monaco 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 27-5-2017 14:27

    GP Monaco 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 27-5-2017 14:50

    GP Monaco 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 27-5-2017 15:00

    GP Monaco 2017 – Startopstelling
  • Begint: 28-5-2017 14:00

    GP Monaco 2017 – Race

Circuit de Monaco