Een snellere auto dan een Formule 1-wagen bestaat niet, toch? Jawel. Het leukste autosportnieuwtje van gisteren kwam van Porsche, dat zijn 919 Hybrid – bekend van Le Mans – dusdanig heeft opgevoerd Neel Jani er een nieuw ronderecord mee heeft gereden op Spa-Francorchamps. Zeven tienden sneller dan Lewis Hamiltons F1-poletijd van vorig jaar.

Porsche heeft dat onwaarschijnlijke hoogstandje voor elkaar gekregen door simpelweg lak te hebben aan alle technische regels van het World Endurance Championship, waar het merk eind vorig jaar uit stapte. De 919 kreeg onder meer een grotere diffuser, een pk-boost en een afgeslankte body. Een leuke PR-stunt dus voor Porsche: nog even één keer de spierballen laten zien.

Een stunt bovendien die je aan het nadenken zet. Want als de 919 zonder reglementaire beperkingen twaalf seconden kan afrijden van zijn eigen beste rondetijd een jaar eerder, hoeveel sneller zou een Formule 1-auto dan wel niet worden als de FIA het technisch reglement in de prullenbak gooit?

Ingenieuze vondsten
Eén ding is zeker: de F1-ontwerpers zouden binnen de kortste keren met de meest ingenieuze vondsten komen. Kijk maar naar het verleden van de sport, toen de technici aanzienlijk meer speelruimte hadden dan nu. Zeswielers, dubbele chassis, turbines die de lucht onder de wagenbodem weg zogen (zie foto bovenaan), bolides met W-12 motoren… Je kunt het zo gek niet bedenken, of het heeft op enig moment over de Grand Prix-circuits rondgereden.

De Lotus 88 had twee chassis voor extra neerwaartse druk, maar werd na zijn introductie in 1981 al snel verboden.

En zelfs de afgelopen jaren, in een tijd waarin de auto’s steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, toonden de designers nog geregeld hun inventiviteit. Denk aan de dubbele diffuser van Brawn of de F-duct van McLaren. Laat er dus geen twijfel over bestaan dat F1-ontwerpers álle ruimte gebruiken die ze van de reglementen krijgen – en nog een beetje meer.

Honda liet in 2006 al een klein beetje zien wat er gebeurt als je de regels negeert. De Japanners namen een BAR 007 uit 2015 (met V10-krachtbron), haalden de achtervleugel eraf voor extra stroomlijning en zetten de wagen op de zoutvlakte van Bonneville in de VS. De ultraslanke BAR haalde de 400 kilometer per uur.

Futuristisch racemonster
Het mooiste what if-experiment komt op naam van Red Bull. Voor de PlayStation-game Gran Turismo 5 mocht hoofdontwerper Adrian Newey de Formule 1-auto uit zijn dromen ontwerpen. Het werd de X2010, een futuristisch racemonster met cockpitkap, bedekte wielen, bijna 1.500 pk, een gewicht van nauwelijks 550 kilo én natuurlijk zo’n bizarre turbine achterop.

De prestaties van de X2010 logen er niet om. Neweys digitale droomwagen haalde op het rechte eind de 500 km/h. De snelle bochten nam hij makkelijk met ruim 300 op de teller. Sebastian Vettel probeerde de wagen uit en reed prompt 20 seconden af van het F1-ronderecord op Suzuka.

Hier stuurt Vettel de X2010 over de Nürburgring:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nou kun je je natuurlijk afvragen hoe accuraat de simulatie van Gran Turismo 5 is, maar dan nog: behoorlijk indrukwekkend, die X2010. Zelfs het real life-model dat van het ding werd gemaakt, oogt imponerend.

En toch is het maar goed dat de X2010 niet echt bestaat. Stel je voor: vanwege de enorme krachten (8g!) zouden de coureurs drukpakken moeten dragen om in snelle bochten bij bewustzijn te blijven. Rond elk circuit zouden uitloopstroken van een kilometer moeten liggen. En crash je met 500 per uur? Dan wordt het na afloop geen champagne, maar koffie en cake.

Het is maar goed dat die technische regels er zijn. En dat ronderecord op Spa gaat de Formule 1 later dit jaar heus wel weer terug pakken.