Het was iets uit het verre verleden: de Triple Crown. Alleen Graham Hill slaagde er ooit in zowel de Grand Prix van Monaco, Indianapolis 500 als 24 Uur van Le Mans te winnen. Maar Fernando Alonso en Juan Pablo Montoya blazen de strijd nieuw leven in. En in de toekomst zijn er wellicht ook Nederlandse gegadigden.

Aangezien een derde Formule 1-titel er, zeker bij McLaren, niet in lijkt te zitten, maakt Alonso serieus werk van zijn jacht op de Triple Crown. Hij won reeds tweemaal in Monaco. Vorig jaar deed hij een gooi naar de Indy 500, maar gooide de Honda-motor roet in het eten. Dit jaar staat Le Mans op het programma, met het LMP1-fabrieksteam van Toyota.

Fernando Alonso stapte vorig jaar in voor de Indianapolis 500, dit jaar maakt hij een uitstap naar de 24 Uur van Le Mans.

De aandacht heeft blijkbaar ook Montoya wakker geschud. De Colombiaan heeft zowel de Indy 500 als Grand Prix van Monaco al eens gewonnen en heeft dus alleen nog een Le Mans-zege nodig. Dit jaar doet hij voor het eerst mee aan de 24-uursrace. Echter niet in de koningsklasse, maar in de LMP2.

Hoewel er geen officieel reglement bestaat voor de Triple Crown, kunnen we ervan uitgaan dat alleen winst in het algemeen klassement meetelt. Dat is weliswaar niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk met een LMP2-auto, zoals Ho-Pin Tung vorig jaar demonstreerde. Dus zou Montoya wel eens het kaas van het brood van Alonso kunnen eten.

Juan Pablo Montoya of Fernando Alonso, wie wordt de superman van de autosport?

Natuurlijk kan Alonso dan alsnog zijn hattrick voltooien. Hoe meer kampioenen op die erelijst, hoe meer glans. Wellicht stimuleert het andere coureurs om er ook voor te gaan. En waarom zouden die niet uit Nederland kunnen komen? Aan veelzijdige coureurs hebben we hier immers geen gebrek.

Met Arie Luyendyk wonnen ‘we’ de Indy 500 al (in 1990 en 1997) en Jan Lammers zegevierde in 1988 op Le Mans. De Grand Prix van Monaco kende nog geen Nederlandse winnaar, maar in Max Verstappen hebben we wel een grote kanshebber. Le Mans zou hij ook nog wel eens willen rijden, liefst met vader Jos, maar Indianapolis trekt hem niet.

Wellicht heeft Nyck de Vries er wel oren naar. Hij weet uit de Formule 2 al hoe het is om te winnen in Monaco, heeft al een zitje voor de 24 Uur van Le Mans in 2019 bij Racing Team Nederland en hoeft ‘alleen maar even’ de F2-titel te bemachtigen om promotie naar de Formule 1 af te dwingen bij McLaren. Via Zak Brown valt er dan ook vast iets te regelen voor Indianapolis.

Nyck de Vries mocht al proeven van de champagne in Monaco in de Formule 2.

En dan is er nog een outsider aan de andere kant van de plas. Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout bestormt de Amerikaanse autosportladder en richt zijn pijlen op de Indy 500. Wie weet kan hij in de voetsporen treden van mannen als Montoya en Jacques Villeneuve (de Canadees die alle drie de races uit de Triple Crown heeft betwist, maar alleen op Indianapolis zegevierde) en de overstap maken van de Indycars naar de Formule 1. Naast ovalrijden is de Amerikaanse school ook gericht op stratencircuits, dus een prima voorbereiding op de Grand Prix van Monaco. En voor Le Mans is nog genoeg tijd.

Het is allemaal nog ver weg, maar dichterbij dan je denkt. Of droomt.

Rinus van Kalmthout krijgt tips van tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendyk.