Met de zojuist bevestigde Grand Prix van Vietnam en grote aandacht voor een Grand Prix van Nederland, breidt de Formule 1-kalender gestaag uit. Het houdt niet op bij deze twee toevoegingen, want naar verluidt zijn er meer locaties die een eigen race willen. Is de huidige Formule 1-kalender met 21 races eigenlijk niet al vol?

Het is lastig om vast te stellen wat het maximale aantal Grands Prix is dat een Formule 1-team aankan. De druk komt terecht bij de coureurs en vooral het personeel. Zij hebben tijdens het seizoen al nauwelijks rust. De winterstop is daarom een welverdiend moment om bij te komen. Als de kalender wordt uitgebreid, wordt het seizoen langer, waardoor de winterstop korter is. Het volproppen van de huidige periode, tussen maart en november, zal ook geen succes worden. De allereerste triple-header uit de Formule 1-geschiedenis werd niet met gejuich ontvangen, bijna alle betrokkenen klaagden over het moordende schema.

Zie ook: Formule 1 maakt voorlopige kalender voor 2019 bekend, inclusief Hockenheim

Ross Brawn: de man achter de Formule 1-kalender.

Is uitbreiding van de kalender dan interessant voor de kijkers? In eerste instantie lijkt dat wel zo te zijn, want hoe meer races er zijn, hoe beter, toch? Dat zal vies tegenvallen. Het wordt al steeds lastiger om iedere Grand Prix te volgen. Met 21 races per jaar moeten fans al bijna de helft van alle weekenden in een jaar vrij houden. Nog meer races leidt ongetwijfeld tot het missen van races, met als gevolg dat het seizoen lastiger en minder interessant wordt om te volgen.

‘Exclusief karakter’
Onder andere Cristian Horner, Cyril Abiteboul en Günther Steiner, teambazen van respectievelijk Red Bull, Renault en Haas, zien liever dat de Formule 1 juist een “exclusief karakter” behoudt, omdat de fans anders “verzadigd” raken. Zij vinden dat Formule 1 “bijzonder moet blijven” en geen “dagelijkse baan zou moeten zijn”, wat niet kan met meer dan de huidige 21 races. Eigenlijk zien zij dus graag kwaliteit boven kwantiteit en laat kwaliteit nou vaak een ontbrekende factor zijn op veel nieuwe circuits. Het zijn vaak (niet altijd, denk aan het Circuit of the Americas in Austin) zielloze banen die de saaiste races opleveren.

Geld voor alles
Voor wie is uitbreiding van de kalender dan interessant? Eigenlijk alleen voor de eigenaar van de Formule 1, Liberty Media. Zij verkrijgen hun inkomsten uit de contracten die met de circuits worden gesloten en uit het geld dat met de televisierechten wordt behaald. Daarbij geldt: hoe meer races, hoe meer inkomsten. Liberty Media zou er goed aan doen om te kijken naar de wensen van de teams en van de kijkers, want uiteindelijk zijn dat wel degene die het hele circus mogelijk maken. Gelukkig heeft sportief directeur Ross Brawn aangegeven dat kwaliteit ook voor Liberty Media leidend is. Wat dat betreft zitten zij op één lijn met de teams en de kijkers. Laten we hopen dat de kalender niet nóg voller wordt gepropt.

Misschien het spannendste moment van het raceweekend: de start. Dit moet een exclusief moment blijven.