*

Weblog: Worden ze bij Red Bull soms niet gek van loslippige Helmut Marko?

Sjaak Willems

Sjaak Willems

10 juli 2019 08:00

Weblog: Worden ze bij Red Bull soms niet gek van loslippige Helmut Marko?

Je kan er vaak de klok op gelijk zetten, op nieuwsluwe dagen komt er één of andere sappige quote van Helmut Marko bovendrijven. Toegegeven, het klikt lekker (en we schrijven het dan ook braaf op) maar de beste man beheerst de kunst van het kiezen van de juiste woorden uitstekend. Maar ik vraag me dan af, zou iedereen binnen Red Bull daar dan blij mee zijn?

Staat er binnen Red Bull weleens iemand op die zegt: “Jeetje Helmut, also. Kun je niet gewoon eens ‘Geen commentaar’ of iets dergelijks zeggen?” Marko is vaak prikkelend en soms ook polariserend. ‘Mercedes wordt bevoordeeld door de FIA. Ik heb geen bewijs maar ik sluit het niet uit.’ De 76-jarige Marko zegt het gewoon.

Als je zoekt in het online archief van FORMULE 1 levert ‘Marko’ een kleine 600 hits op. Toch een aardige score voor een niet-teambaas/coureur. “Twee zeges en de titel”, zo schetste Marko afgelopen winter de verwachtingen voor 2019. “Na Ferrari komen wij, en pas daarna Mercedes”, schatte hij in. “Newey is in vorm, alles wat hij tekent klopt. (…) De RB15 is een schot in de roos, de beste winter sinds 2014.” Marko bezit hele korte lijntjes met Duitse media zoals bijvoorbeeld AutoBild, Auto Motor und Sport en Motorsport-Magazin maar is ook benaderbaar.

Lees ook: Marko vermoedt Mercedes-complot bij FIA: ‘Heb geen bewijs maar sluit het niet uit’

Euforisch in Melbourne
Collega André Venema merkte het al eens op: “Als je direct na de race naar de garage van Red Bull gaat, kun je er op rekenen dat Marko klaarstaat.” Het plezier straalt er niet van af maar Marko mompelt dikwijls een paar quotes bij elkaar waarmee je kan thuiskomen. Zoals in Australië bijvoorbeeld, Max Verstappen heeft net het seizoen geopend met een knappe derde plaats achter de twee Mercedessen.

Hij had bovendien een Ferrari op de baan op vermogen verschalkt, Honda was in de zevende hemel en zo ook Marko: “We weten nu definitief dat we met de Honda-motor een superpakket hebben. Voor overwinningen hebben we wel een snellere ontwikkeling op het chassis nodig maar dat gaat gebeuren. (…) Met dit pakket kan Max om de wereldtitel strijden. Absoluut.” Euforie alom natuurlijk, de verwachtingen namen weer een flinke vlucht. Maar ik zie Adrian Newey ook voor me die met zijn ogen draait. Dat het niet helemaal terecht was, is gebleken.

Foto: Motorsport Images

En het is niet zo dat Marko dit soort uitspraken doet in een vlaag van adrenaline, op Red Bulls eigen tv-kanaal Servus TV doet hij het vaak nog eens dunnetjes over. Marko is er vaak op de maandag na een raceweekend te gast. “In het ergste geval hebben we straks een wereldkampioenschap boekhouden met diskwalificaties twee maanden na dato”, zei hij vorige maand nog smalend over de voorgestelde budget cap. Of over de Formule E: “Ik vind het één grote hypocriete bende. Als je naar een Formule E race gaat zie je al gauw een hele grote dieselmotor. Die is bedoeld om al die bolides elektrisch op te laden.”

Lees ook: Marko: ‘Mercedes blijft naar Verstappen hengelen, maar ik maak me niet druk’

Roddels en telefoontjes
In Oostenrijk bleek maar eens onnavolgbaar Marko soms kan zijn. Het ging op de vrijdag veel over de toekomst van Max Verstappen, het P-woord (prestatieclausule) viel voortdurend. Toen het stormpje net was gaan liggen, wakkerde Marko het vuurtje nog eens aan door het bestaan van de clausule te bevestigen. Het management van Verstappen deed dat vervolgens ook maar bezwoer gelukkig te zijn bij Red Bull, het betekende wel dat het contract van Verstappen nog eens 24 uur een hot-topic bleef. Ook daarom was de glorieuze overwinning op zondag zeer welkom.

Over onnodige vuurtjes gesproken, dan was er eerder dit jaar de saga rond de telefoontjes vanuit Mercedes-hoek naar de familie Verstappen. In Bild beweerde Marko dat Mercedes-baas Toto Wolff ‘Max en Jos maar blijft bellen’. “Dat gaat nu al maanden zo door”, beklaagde hij zich. Iets wat zowel door Jos Verstappen (“Hij heeft het nummer van Max niet eens”) als Wolff (“Als Jos en ik bellen, gaat het over karten en baby’s”) is ontkend. Of ze het zouden toegeven, is nog maar de vraag, natuurlijk.

Raymond Vermeulen, Marko en Jos Verstappen. Foto: Motorsport Images

Lees ook: Een ordinaire vechtscheiding: hoe het huwelijk tussen Red Bull en Renault ten einde kwam

Maar waarom, Herr Helmut? Alles aangaande Verstappen wordt op grote schaal (al dan niet correct vertaald) overgenomen, dat weet Marko. Het is alsof je een bijennest open haalt. Ik kan me niet voorstellen dat er in Limburg/Monaco altijd vol enthousiasme op gereageerd wordt. Of zou hij het doen om de eigen gelederen scherp te houden? Het is een bekende manoeuvre van Marko, vraag dat maar aan Renault-baas Cyril Abiteboul. De Fransman durfde de afgelopen jaren op maandagochtend de krant bij wijze van spreken nauwelijks te lezen omdat hij wist dat Renault er weer van langs kreeg vanuit de hoek Marko/Horner.

Is het een verkapte boodschap aan Honda om de druk op de Japanners te verhogen? Iets in de trant van: “We hebben elke pk nodig momenteel en daar moeten jullie voor zorgen. Anders gaat Verstappen weg.” Er moet toch wel een bedoeling achter zitten. U merkt al, ik heb maar weinig antwoorden.

Lees ook: Flashback ’11: De wereldwijde doorbraak van Helmut Marko als talentspotter

In gesprek met FORMULE 1, een paar jaar geleden, gaf Marko te kennen dat hij min of meer mag zeggen wat hij wilt. “Het klopt dat ik een sterke eigen mening heb en de zaken soms anders zie dan bijvoorbeeld Christian Horner, maar wij mogen onze mening ook gewoon ventileren. Dat is onderdeel van de Red Bull lifestyle, ik wordt er niet voor op mijn vingers getikt.” En dat hij lak heeft als een uitspraak slecht ontvangen wordt.

“Ik kan er wel tegen dat niet iedereen het met me eens is of het zelfs belachelijk vindt wat ik zeg. En datzelfde geldt voor onze rijders. (…) Als we onze coureurs echter monddood zouden maken zoals andere teams doen, zou je weliswaar al die ophef niet hebben, maar dan zouden we ook geen Red Bull Racing zijn.”