Ik geef Bob Fernley, onderbaas bij Force India, groot gelijk dat hij de inzet van de safetycar in de 22e ronde van de Grand Prix van Brazilië een grap noemde. Alleen was het natuurlijk allesbehalve een grap.

In deze race had de definitieve ‘geboorte’ van een nieuwe ster aan het Formule 1-firmament moeten plaatsvinden. Die blijde gebeurtenis werd de grond inge­boord door bobo’s zonder gevoel voor realiteit en show. Jenson Button en Nico Hülkenberg lagen 48 secon­den voor de rest van het veld! Totdat de wedstrijdleiding de safetycar de baan op stuurde. 

Zo werd een sensatio­nele race binnen minuten omgetoverd tot een zeldzaam stuk competitiever­valsing. Dat werd vervolgens nog verergerd door die idiote regel dat achterblijvers een hele ronde cadeau krijgen als ze de koplopers maar niet in de weg rijden. En voor wát? Die kevlar-zooi had inderdaad best onder dubbel-geel van de weg kunnen worden opge­raapt.

Even later krijgt notabene diezelfde ster-in-wording een volgens mij volledi­ge onterechte drivethroughpenalty voor zijn kiezen. Maar let nu op! In plaats van te kniezen roept de Hulk na de race, dat hij dan toch maar mooi vijfde is gewor­den!

Er zijn zoveel meer genuanceerde (lees: minder race-verpesten­de) mogelijkhe­den dan die safetycar om dit soort veiligheidsproble­men op te lossen. Ja ik weet het, de race werd later opnieuw sensatio­neel. Dat was echter beslist niet aan bovengenoemde heren te danken, maar aan een falend weers­voor­spellingssysteem. Geweldig dat dit nog voorkomt in deze tijd van high-tech en nanotechno­logie!

Maar ik begrijp iets niet helemaal. Er staat een wereld­kampi­oenschap op het spel. De teams besteden honder­den miljoenen om die titel binnen te kunnen harken. Maar in een land waar plotse­linge hoos­buien stan­daard zijn, komt niemand op het idee om her en der in de omgeving van Sao Paulo wat weermannetjes neer te zetten met de opdracht om ieder kwartier een sms’je met het weerbericht ter plaatse op te sturen. Let wel: geen subjectieve weers­VOOR­SPEL­LING maar een objectief weer­BE­RICHT! Met als typische Formule 1-voordeel: iedereen kan deze kennis voor zichzelf houden …