Charlie Whiting, de man die namens de FIA de verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid op de circuits, heeft het verbod op het gebruik van DRS in Eau Rouge in een verklaring toegelicht.

Het Drag Reduction System, ook wel bekend als de verstelbare achtervleugel, is in de race altijd aan een bepaalde zone gebonden, maar in de vrije trainingen en kwalificatie kan het over de hele baan worden gebruikt en staat het de coureur vrij dit naar eigen inzicht te doen.

De FIA maakte eerder deze week echter bekend dat het de coureurs komend weekend in België in geen een van de sessies vrijstaat om de verstelbare achtervleugel open te zetten in Eau Rouge, net zoals dit eerder in de tunnel van Monaco ook al niet was toegestaan.

Deze veiligheidsmaatregel heeft voor wat discussie gezorgd bij zowel coureurs als fans, want waar de één het een goed en verstandig idee vindt het systeem aan banden te leggen, denkt de ander juist niet dat de verstelbare achtervleugel in Eau Rouge voor problemen zal zorgen en dat het aan de coureur moet zijn om te kijken of hij het eventueel wil gebruiken.

Whiting heeft zijn beslissing echter al gemaakt, en dus staat het verbod inmiddels vast. In een korte verklaring geeft Whiting de volgende toelichting: “We willen voorkomen dat coureurs die door Eau Rouge rijden denken dat hun vleugel dicht staat terwijl dit misschien niet zo is”, legt hij zijn keuze uit.

“We denken hiermee de juiste voorzorgsmaatregel genomen te hebben voor een dergelijke snelle en veeleisende bocht als Eau Rouge”, besluit de wedstrijdleider.