Genoeg om over te schrijven, lijkt me zo. Allereerst is het natuurlijk heel mooi dat er een Nederlands Formule 1-team komt: Spyker MF1 Racing. In Monza werd eindelijk bekendgemaakt dat de overname rond is. Misschien hebben jullie de Spyker-stickers al op mijn auto gezien tijdens de race. Hopelijk krijgt het team nu ook wat meer waardering en steun vanuit Nederland.


De plannen zijn serieus, want Mike Gascoyne is niet voor niets aangetrokken als technisch-directeur. Die man heeft heel wat gepresteerd: hij werkte onder andere voor Renault en Toyota. Bij mij huidige team kennen veel mensen hem trouwens al, want Gascoyne werkte ook voor Jordan en veel monteurs zijn gebleven toen het team vorig jaar MF1 Racing werd. Nou hoop ik niet dat iedereen denkt dat het team meteen wereldkampioen wordt, maar het zal zeker beter gaan. Ik zeg niet ‘we’, maar ’het team’, want wie weet of ik volgend jaar wel bij Spyker rijd. Ja, zelf weet ik het natuurlijk wel, maar ik kan er nog niets over zeggen. Op acht oktober wordt het bekendgemaakt, houd het nieuws maar in de gaten tegen die tijd.

Over transfernieuws gesproken: er gebeurt wel het een en ander nu Michael Schumacher heeft gezegd dat hij gaat stoppen. Jullie weten dat ik vaak zeg dat die oudjes moeten opstappen, maar Michael Schumacher is natuurlijk wel een klasse apart, niet zoals Jacques Villeneuve of Rubens Barrichello. Er komen ineens een boel plekjes vrij, bij McLaren en zo. Misschien ga ik daar wel rijden!

Maar voor het zover is staan er nog drie races op het programma. Alledrie ver weg: China, Japan en Brazilië. Niet mijn favoriete Grand Prix’, want dat gereis breekt me aan het eind van het jaar wel een beetje op. De enige manier om de stress en de vermoeidheid tegen te gaan is rijden. Zodra ik in de auto zit is alle stress weg, concentreer ik me alleen nog op het racen. Er is één positief punt aan die drie verre Grand Prix’: Suzuka. Dat is zo’n gaaf circuit, volgens mij is het gemaakt om met een Formule 1-auto op te rijden. Jammer dat we er dit jaar voor het laatst rijden, want vanaf volgend jaar is de Grand Prix van Japan in Fuji. Zonde, want Suzuka is mijn favoriete circuit.

Bij de meeste circuits maakt het niet zoveel uit in welke auto je erop rijdt, het is mooi of niet. Maar Suzuka wordt mooier naarmate je harder rijdt, en veel harder dan met een Formule 1 kun je natuurlijk niet. Dit weekend kwamen we ook weer topsnelheid tekort, en bovendien ging het in de race niet best. Eerst kreeg ik een lekke band, toen kreeg de versnellingsbak kuren. Er was een sensor stuk die het toerental regelt en daardoor schoot de auto meteen bij de start al in zijn anti-stall. Daarna verloor ik de eerste, tweede en derde versnelling. Geen pretje om in zijn vier door die eerste chicane te rijden. Nou ja, soms zit het mee…

Op naar China dan maar. Eigenlijk hadden we eerst nog in België moeten racen, maar dit jaar is er dus geen Grand Prix op Spa-Francorchamps. Ook jammer, want daar komen altijd veel fans. Gelukkig staat Spa-Francorchamps in 2007 wel weer op de kalender, althans, dat is mij verteld. Ze moeten niet alle mooie circuits van de kalender gaan halen. Dat vinden de fans niets, en de coureurs al helemaal niet.

Christijan Albers