Het team van Williams verkeert al in zwaar financieel en sportief weer, dus dat een losse putdeksel er debet aan was dat George Russells auto in VT1 in de kreukels kwam te liggen, daar zat het niet bepaald op te wachten. “Dit is onacceptabel”, aldus adjunct-teambaas Claire Williams.

“Het circuit moet er gewoon voor zorgen dat de putdeksels goed vast zitten”, maakt Williams duidelijk tegenover de BBC, doelend op het Baku City Circuit door de straten van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe. “Je kan op TV zien dat de putdeksel gewoon de hele onderkant van de auto sloopt.”

Lees ook: VT1: Sessie gestopt nadat putdeksel loskomt, schade voor Russell

“Dit kunnen we nu niet gebruiken”, verzucht Williams, wiens team worstelt met haar FW42-bolide en als enige renstal nog geen punten heeft gepakt dit jaar, nadat het vorig seizoen al als tiende en laatste eindigde in het WK.

Williams was er direct na het voorval al bang voor dat het chassis van Russells FW42 flink beschadigd zou zijn, en het team heeft in de aanloop naar de tweede training bevestigd dat dit vervangen moet worden. Door de wissel mist Russell de tweede training en komt pas in de derde sessie weer in actie, zaterdag om 12:00 uur Nederlandse tijd.

Daarnaast is het natuurlijk een flinke kostenpost voor Williams, al kan het wellicht troost en hoop putten uit het feit dat het team van Haas de schade in 2017 met succes op het Sepang Circuit in Maleisië verhaalde toen Romain Grosjeans auto in duizend stukjes lag na een crash vanwege een los afwateringsrooster. Haas moest echter wel bijna een jaar op financiële compensatie wachten, nadat het een schikking trof met het circuit.

Lees ook: Grosjean oké na crash door losse putdeksel op Sepang

De Haas van Grosjean na zijn crash in Maleisië in 2017.