De toekomst van het team van Williams is voor de lange termijn veiliggesteld door de reorganisatie die de renstal heeft doorgevoerd. Dat stelt adjunct-teambaas Claire Williams in gesprek met Autosport.

Williams heeft het afgelopen jaar veel veranderingen doorgevoerd, te beginnen met de promotie van Claire Williams zelf naar de functie van adjunct-teambaas als opvolger van Toto Wolff. Daarnaast zette het team technisch directeur Mike Coughlan aan de kant en verving het hem door Pat Symonds, versterkte het haar technische afdelingen en ruilde het motorleverancier Renault in voor Mercedes.

“Alles wat we hebben gedaan heeft echter in het kader gestaan van het voor de lange termijn veiligstellen van de toekomst van dit team en het leggen van een basis voor het behalen van toekomstig succes”, verklaart Williams de roerige tijden in interview met Autosport.

“Geen van onze beslissingen zijn overhaast of noodoplossingen geweest”, zo benadrukt ze. “We hebben alle wijzigingen doorgevoerd vanuit een goed doordachte strategie.”

Als voorbeeld noemt Williams de meerjarige deal met Mercedes – die volgens Autosport zelfs zeven seizoenen loopt – maar ook het feit dat het team ‘stabiele’ coureurs en bestuursleden heeft met wie het jaren verder kan, terwijl het onder de nieuwe technisch directeur Pat Symonds op haar technische afdelingen een dusdanige structuur heeft ingevoerd dat ook daar de stabiliteit gewaarborgd kan worden.

“Ondanks dat 2013 een rampjaar was, is iedereen blijven vechten en hebben we enorm ons best gedaan onze werkwijze op zo’n manier te veranderen dat de toekomst van het team veilig is gesteld”, rondt Williams af, alvorens tot slot te benadrukken dat het wegvallen van sponsor PDVSA geen aderlating is: “We zouden daar niet mee hebben ingestemd als we niet gelukkig waren met ons budget.”