Na Mercedes’ dominante weekend in Singapore beginnen de kampioenskandidaten in Rusland weer vanaf nul. Mercedes-teambaas Toto Wolff blikt vooruit: “We zullen keihard moeten vechten, want we weten dat Ferrari en Red Bull alles zullen geven om onze zegereeks te doorbreken.”

Hamilton heerste tijdens het meest recente raceweekend in Singapore. Na afloop stak Wolff zijn lof voor Hamilton niet onder stoelen of banken, maar de teambaas blijft realistisch. “We hebben in Singapore een geweldige prestatie laten zien”, aldus Wolff. “De overwinning was een fantastische beloning voor al het harde werk. Maar het maakte ook iets anders duidelijk: er zijn dit seizoen geen makkelijke overwinningen. We moeten hard vechten voor elk beetje performance om kans te maken op zeges.”

Toto Wolff en Lewis Hamilton.

Wolff is vanzelfsprekend tevreden over de huidige voorsprong in beide kampioenschappen (40 punten bij de coureurs en 37 punten bij de teams), maar rust niet op zijn lauweren. “Het is natuurlijk beter om de leiding te hebben dan niet, maar het geeft ons geen comfortabele positie. We blijven elke sessie geconcentreerd en proberen de auto op elk gebied te optimaliseren. We blijven voor de overwinning racen.”

Rusland staat als volgende race op de kalender. Sotsji organiseert sinds 2014 een Grand Prix en Mercedes heeft de race tot nu toe ieder jaar gewonnen. Het circuit aan de Zwarte Zee ligt de zilverpijlen dus goed, waardoor het team als favoriet naar Rusland trekt. “We hebben een goed track record in Sotsji”, geeft Wolff toe, “maar we weten dat Ferrari en Red Bull alles zullen geven om onze zegereeks te doorbreken. We moeten dus keihard vechten om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk punten scoren.”

De Grand Prix van Rusland vond vorig jaar en in 2016 plaats in april, aan het begin van het seizoen. Dit jaar is Sotsji pas race nummer zestien, waardoor de omstandigheden anders zijn. “Nu de race gehouden eind september wordt, gaan we terug naar de weersomstandigheden die gelijk zijn aan die in 2014 en 2015, toen de Grand Prix begin oktober plaatsvond. We hebben geen data van de huidige auto’s in die omstandigheden in Sotsji, dus dat wordt een extra uitdaging bij de race.”