Mercedes had McLaren best van motoren willen voorzien voor 2018, maar McLarens scheiding van Honda duurde te lang om de benodigde infrastructuur op te zetten. Dat stelt Mercedes-teambaas en -motorsportchef Toto Wolff.

“Het was gewoon te laat”, zegt Wolff in interview met ESPNF1 over het rond krijgen van een motordeal met McLaren. “We wilden McLaren wel een motor geven, maar het probleem was dat het allemaal zo lang voortsleepte en we de infrastructuur en capaciteit niet paraat hadden voor 2018.”

McLaren-directeur Zak Brown stelde in juli, zo’n twee maanden voor McLaren uiteindelijk een deal sloot met Renault, dat andere leveranciers als Mercedes en Ferrari het team uit Woking niet wilden helpen. “Omdat ze bang zijn dat we te dicht bij ze in de buurt komen, wat dan wel weer begrijpelijk is.”

Wolff en Brown.

Volgens Wolff was dat dus niet de reden, en hij sluit een toekomstige samenwerking met McLaren – ‘of wie dan ook’ – dan ook niet uit. “Dat moet je namelijk nooit doen, van tevoren iemand uitsluiten. Dat is waarom McLaren of wie dan ook in de toekomst best een partner kan worden.”

Red Bull
Uitzondering op de regel, al lijkt Wolff het enigszins schertsend te zeggen, lijkt echter Red Bull. Volgens Wolff is de kritische manier waarop het met haar huidige motorleverancier Renault is omgegaan een reden om sceptisch tegenover een eventuele relatie met Red Bull te staan.

“Het zijn de dingen die ze over hun huidige fabrikant zeggen en de manier waarop ze die ondermijnen, die ervoor zorgen dat ze geen eigen motorpartner hebben! In de Formule 1, zoals in elk aspect van het leven – zakelijk of privé – gaat het om compromissen sluiten, de goede en slechte punten van je partner erkennen en elkaar helpen.”

“Dat is althans de cultuur die bij Mercedes bestaat en wat ons de afgelopen jaren zo succesvol heeft gemaakt. Respect is een super belangrijk onderdeel van de waarden die we aanhangen. Dat is ook waarom we de partners gekozen hebben waar we nu mee werken.”

Honda-scheiding
McLaren-directeur Brown erkende eerder tegenover Racer dat het team uit Woking ondanks enige kritische noten altijd haar best heeft gedaan de scheiding met Honda zo net mogelijk te laten verlopen. “We wisten namelijk dat andere fabrikanten zouden kijken naar hoe we met de problemen omgingen.”

“Als je naar Renaults andere relatie in de Formule 1 kijkt, denk ik niet dat je kan zeggen dat die goed is”, doelt hij op die met Red Bull. “Ze winnen samen races, maar hebben op tv verhitte discussies met elkaar gevoerd. Wij vielen vaak uit, maar hebben Honda aan het eind van de dag de hand geschud.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."