Lewis Hamilton kwam met een uitstekend track-record naar Austin. Desondanks wist hij zijn poleposition niet in een overwinning om te zetten, vanwege een verkeerde strategie. Teambaas Toto Wolff legt uit waar het mis ging.

Direct bij de start nam Kimi Räikkönen de leiding van Hamilton over. Toen in de negende ronde de virtual safetycar naar buiten kwam, maakte Hamilton een vroege pitstop. “Vanaf het moment dat Lewis binnenkwam, gingen we voor een tweestopstrategie en probeerden we het maximale uit de banden te halen. Het was echter lastig om te plannen wanneer we voor de tweede keer zouden stoppen”, vertelt Wolff.

“We dachten dat we met een tweestopper alleen een plek aan Valtteri (Bottas, red.,) zouden kwijtraken, Kimi zouden kunnen pakken en dan op dezelfde strategie zouden uitkomen, met nog een stop te gaan. Maar dan wel op een betere band.”

Het eerste deel van deze voorspelling kwam uit: Hamilton reed na zijn eerste stop het gat naar Räikkönen dicht. Räikkonen stopte gelijk en kwam achter Hamilton de baan op. Nadat Hamilton zijn tweede stop maakte kwam hij echter achter Räikkönen én Verstappen de baan op, waarmee de strategie niet uitpakte zoals gehoopt.

Volgens Wolff moest Hamilton sowieso voor een tweestopper gaan, ongeacht de virtual safetycar. “We kozen op dat moment ook voor een tweestopper omdat onze wagen niet de pace had en omdat de banden aan het slijten waren. We dachten dat als we zouden doorbijten, we nieuwere banden aan het einde zouden hebben,” legt Wolff de strategie uit die Hamilton naar de derde positie leidde.