We zijn net als de andere teams volop aan het werk met de nieuwe auto. Maar in tegenstelling tot veel van onze concurrenten gaan we nog niet testen. We besloten geen hybride wagen te bouwen. Te veel gedoe en te kostbaar. We kunnen ons beter concentreren op het eindresultaat. En wat ik daarover gehoord heb is dat ‘ie al bijna klaar is. Dat wil niet zeggen dat we achterover kunnen gaan leunen omdat de auto overmorgen al de fabriek uit komt rollen. Nee, het schaalmodel is nu zo goed als klaar. De auto wordt namelijk eerst op een schaal van vijftig procent ontworpen. De monocoque en alles staat vast, daar verandert niets meer aan. Vandaar dat je mensen als Mike Gascoyne hoort zeggen: de auto is al bijna klaar. En dat klopt. De basis is er. Nu gaan ze verder met het finetunen en het ontwikkelen van bijvoorbeeld spoilertjes.

Ik ben benieuwd hoe het er voor staat. Natuurlijk heb ik veel telefonisch contact gehad, maar ik ben al een tijdje niet in Silverstone geweest. Ik ben druk geweest met heel andere zaken. Ik ben namelijk getrouwd met Liselore. We hebben een erg mooie dag gehad. De gasten hebben genoten van het feest. Ik had ook de jongens die vast aan mijn auto werken uitgenodigd en die waren er allemaal. Van de fans hebben we ook veel felicitaties ontvangen. Waarvoor dank. Na de bruiloft zijn we nog een paar dagen in Parijs geweest. We hadden geen zin om weer het vliegtuig te pakken, vandaar dat we in de buurt zijn gebleven. We hebben een mooie tijd gehad en ik ben nu helemaal opgeladen om te beginnen.

Een andere reden waarom ik nog niet op de fabriek geweest ben, is de komst van Mike Gascoyne. Nu heeft hij alle tijd gehad om het team te leren kennen. En dat is maar goed ook, want als ik op de fabriek ben dan is het meteen een dolle boel.

Eigenlijk doe ik altijd dezelfde ronde. Eerst zeg ik iedereen gedag. Van alle monteurs tot aan Colin Kolles, Met iedereen maak ik een praatje om te informeren hoe we ervoor staan. Vervolgens gaan we met de engineers in vergadering en nemen we de checklist door voor de nieuwe auto. Wat we wel en niet kunnen veranderen. Wat mag en wat niet. Ik roep altijd als eerste dat de auto niet goed genoeg is. Dan zegt iedereen dat ik gek ben. Dat vind ik mooi, want gevolg is wel iedereen dan weer is wakker geschud.

Wat we nu vooral doen is de data van afgelopen jaar doornemen. Bijvoorbeeld hoe de pitstops gingen. Eén van de zaken waarover ik ontevreden was, was de tijd die ze nodig hadden om benzine te tanken. En wat blijkt nu? Op het technische vlak valt er nog genoeg te verbeteren. Ze zijn nu de fuelrigs aan het testen en ontwikkelen. Dat zijn kleine dingen, maar er valt wel weer tijd te winnen, dus daar praat ik met ze over. En vraag ook wat ze zelf denken. Zijn de schoenen, de helm, de kniebeschermers wel goed? Het kan tenslotte van alles zijn.

Het klinkt misschien saai dat we elk detail bespreken, maar het is met een reden. Ik ben dit jaar een paar keer boos geweest, omdat we in een paar situaties waarbij we punten konden scoren, hebben gefaald. Daar zijn we allemaal schuldig aan. Frustraties ken ik niet. Voorbij is voorbij. Maar de aantekeningen liggen er en hopelijk leren we ervan. Zodat we er straks wél goed op inspelen als zich weer zo’n kans op punten aandient.