De positie van Jérôme d’Ambrosio bij het team van Virgin staat naar verluidt onder druk. De Belgische krant Het Nieuwsblad bericht dat zijn sponsoren achterblijven op hun betalingen.

De sponsoren van D’Ambrosio zouden volgens Het Nieuwsblad nog (niet genoeg) betaald hebben aan het team van Virgin, dat naar schatting zo’n vier tot vijf miljoen euro verwacht van de geldschieters van de coureur.

Hoewel de krant niet met zekerheid kan zeggen hoeveel geld er nog richting Virgin overgemaakt moet worden, stelt men wel dat het bedrag omvangrijk genoeg is om de toekomst van de Belg bij het team te ondermijnen.

D’Ambrosio zelf laat in een korte reactie aan Het Nieuwsblad weten zich vooralsnog niet te ongerust te maken over de mogelijke problemen: “Ik ben op de hoogte van de situatie, maar trek me er weinig van aan.”

“Wat wil je verder dat ik doe?”, vraagt de Belg zich af. “Het enige wat ik kan doen, is me toeleggen op mijn werk als coureur en er vertrouwen in hebben dat mijn management – dat me ook de Formule 1 in heeft gebracht – de situatie kan oplossen.”

Het management in kwestie is Gravity Management, waar Renault-teambaas Eric Boullier de scepter over zwaait. Hij bevestigt dat de met elkaar verenigde Belgische sponsoren hun afspraken niet zijn nagekomen: “En zo kan het niet langer”, benadrukt Boullier. “Ik kom donderdag naar België, want de situatie zit muurvast en de mensen van Virgin worden ongeduldig.”

Volgens Boullier – die aangeeft dat Gravity Management zelf al in de buidel heeft getast om de situatie wat te kalmeren – is de tijd van excuses maken voorbij voor de in gebreke blijvende sponsoren: “Ze moeten begrijpen dat ze woord moeten houden als ze een overeenkomst sluiten”, zegt de Fransman, die vreest dat zijn protegé zijn zitje mogelijk kan verliezen: “Virgin heeft me duidelijk gezegd dat ze overwegen Jérôme te vervangen als de situatie niet wordt opgelost.”

De vervanger die Virgin op het oog heeft, is de Canadees Robert Wickens, zo stelt Boullier. Wickens rijdt momenteel in de Formula Renault 3.5 en doet dat met steun van zijn sponsor Marussia voor het team van Carlin. Datzelfde Marussia is tevens titelsponsor en aandeelhouder van Virgin.