*

0

Formule1

Zomerkampioenen: Hoe vaak winnen ze de titel ook echt?
| Daan de Geus | Sutton Images

Zomerkampioenen: Hoe vaak winnen ze de titel ook echt?

Sebastian Vettel mag zich dit jaar de zomerkampioen noemen. De Duitser is met veertien punten meer dan rivaal Lewis Hamilton op vakantie gegaan. Geen verkeerde marge, maar is het genoeg? En hoe vaak pakt de winnaar van de eerste seizoenshelft de titel eigenlijk echt? Een terugblik op hoe het de vorige tien zomerkampioenen in het najaar verging.

Alonso (links) en Hamilton vochten elkaar bij McLaren de tent uit.

2007
Zomerkampioen: Lewis Hamilton
Kampioen: Kimi Räikkönen
Nieuwkomer Hamilton verrast vriend en vijand door in zijn debuutjaar als koploper de zomerpauze in te gaan. De McLaren-coureur staat op 80 punten, zijn grootste rivaal – en teamgenoot – Fernando Alonso 73. In Hongarije, het laatste raceweekend voor de zomerstop, verandert de toch al scherpe teamstrijd in een heuse burgeroorlog. De twee staan elkaar de rest van het jaar naar het leven en Ferrari-coureur Räikkönen is de lachende derde. Hij staat voor het finaleweekend 7 punten achter op Hamilton en 3 op Alonso, maar wint het WK met één punt voorsprong.

2008
Zomerkampioen: Lewis Hamilton
Kampioen: Lewis Hamilton
Met 5 punten voorsprong gaat Hamilton in 2008 op vakantie, voor titelverdediger Räikkönen, wiens Ferrari-teamgenoot Felipe Massa 8 punten achter Hamilton staat. Het is Massa die zich in de tweede seizoenshelft tot Hamiltons meest geduchte rivaal ontpopt. De Braziliaan mag zich bij de verregende finale in zijn thuisland veertig seconden wereldkampioen noemen als hij winnend wordt afgevlagd, totdat Hamilton in de laatste bocht Timo Glock inhaalt en dankzij een vijfde plek toch nog kampioen wordt. Met één puntje meer dan Massa.

2009
Zomerkampioen: Jenson Button
Kampioen: Jenson Button
Button en Brawn GP (ontstaan uit de as van het gefaalde Honda-team) beginnen 2009 als de grote verrassing, met zeges in Australië en Maleisië. Brawn is zo sterk dat het geen verrassing is dat Button na de eerste seizoenshelft fier bovenaan staat. Red Bull wordt, met Vettel voorop, in de tweede seizoenshelft wel steeds sterker, terwijl Brawn wegzakt. Zo wordt Buttons tocht naar de titel toch nog onvoorspelbaar, al beslist hij de strijd een race voor het einde.

Vettel, Alonso, Hamilton en Webber (vlnr) maakten bij de seizoensfinale van 2010 allemaal nog kans op de titel.

2010
Zomerkampioen: Mark Webber
Kampioen: Sebastian Vettel
Red Bull zet de goede vorm van een jaar eerder door, al is het niet Vettel, maar Webber die na twaalf van de negentien races het WK aanvoert. Bij het ingaan van de seizoensfinale in Abu Dhabi zijn koploper Alonso en achtervolger Webber de grootste kanshebbers, maar is het outsider Vettel die de race én zijn eerste titel wint als Alonso en Webber voor de verkeerde strategie gaan.

2011
Zomerkampioen: Sebastian Vettel
Kampioen: Sebastian Vettel
Zes zeges, vier tweede plekken en een vierde plaats: met die mega indrukwekkende reeks drukt Vettel al vroeg zijn stempel op de titelstrijd. Zijn voorsprong op teamgenoot Webber bedraagt maar liefst 85 punten als de Formule 1 met reces gaat. Acht races en vijf zeges later mag Vettel zijn tweede kroon ophalen. De ‘naaste’ achtervolger is uiteindelijk niet Webber, maar Button. Op 122 punten.

De strijd tussen Vettel en Alonso in 2012 was op het scherpst van de snede.

2012
Zomerkampioen: Fernando Alonso
Kampioen: Sebastian Vettel
Alonso ziet de titel in 2007 met McLaren en in 2010 met Ferrari door zijn vingers glippen, maar in 2012 gaat de Spanjaard als kampioenschapsleider de zomerstop in en zijn voorsprong is niet gering: 40 punten. Toch grijpt Alonso er weer naast. Ferrari verliest de ontwikkelingsrace van Red Bull. Vettel, die in het begin worstelt met zijn 2012-bolide, krijgt het op de rit en wint de titel mede dankzij een kwartet aan na-zomerse zeges. Mede, want een inhaalslag van de laatste naar de zesde plek geeft hem in de slotrace in Brazilië de punten die hij daar nodig heeft.

2013
Zomerkampioen: Sebastian Vettel
Kampioen: Sebastian Vettel
Het is om-en-om qua dominantie of het op het laatste moment flikken voor Vettel in zijn kampioenschapsjaren, en 2013 is een jaar waarin hij dominant is. Vier zeges in de eerste seizoenshelft betekenen een aardig gat naar nummer twee Räikkönen, waarna Vettel na de pauze alle resterende races wint. Hij eindigt maar liefst 155 punten ‘los’ van de uiteindelijke best of the rest Alonso.

Gezellig? Nee, dat was het niet tussen Hamilton en Rosberg toen er eenmaal titels op het spel stonden.

2014
Zomerkampioen: Nico Rosberg
Kampioen: Lewis Hamilton
Na jaren van Red Bull-dominantie breekt het Mercedes-tijdperk aan en dat gaat gepaard met een steeds grimmiger ‘sterrenstrijd’ bij het Duits-Engelse team. Symbolisch genoeg zijn het de Engelsman Hamilton en Duitser Rosberg die dit uitvechten, met Rosberg als zomerkampioen. Een reeks van vijf overwinningen op rij na de zomerstop geeft Hamilton echter de beste uitgangspositie voor de seizoensfinale die in 2014 (voor het eerst en laatst) dubbele punten waard is. Met 17 punten achterstand kan Rosberg die goed gebruiken, maar de finalerace verloopt door technische pech dramatisch voor hem. Hij wordt kansloos veertiende, terwijl Hamilton wint.

2015
Zomerkampioen: Lewis Hamilton
Kampioen: Lewis Hamilton
Weet Rosberg er in 2014 een strijd van te maken, in 2015 is die dusdanig eenzijdig dat Hamilton van de zomer al 21 punten voorsprong heeft. De Brit bouwt die daarna gestaag uit en is met drie races te gaan al kampioen. 10 zeges en 381 punten, tegenover 322 punten en 6 overwinningen (waaronder drie als de strijd al gestreden is) zeggen genoeg.

Het ging op het circuit herhaaldelijk mis tussen Rosberg en Hamilton.

2016
Zomerkampioen: Lewis Hamilton
Kampioen: Nico Rosberg
Rosberg begint het seizoen met vier zeges achtereen en na een botsing met aartsrivaal Hamilton in Spanje lijkt hij één hand op de kroon te hebben. maar Hamilton slaat terug in een seizoen waarin het sowieso op en neer gaat tussen de twee. Zes zeges in de volgende zeven races maken Hamilton nog zomerkampioen, maar een hattrick van Rosberg, pijnlijke motorpech voor Hamilton in Maleisië én een eerste plek van Rosberg in Japan brengen hem terug in een zetel. Met vier tweede plekken in de laatste vier races, die Hamilton allemaal wint, doet Rosberg daarna genoeg om beslag te leggen op zijn eerste en enige kampioenschap.

Conclusie:
Zo onstuimig als het najaar kan zijn, zo verrassend kan een Formule 1-titelstrijd uitpakken. De afgelopen tien jaar legde de zomerkampioen net zo vaak wel als niet beslag op de wereldtitel. Het kan alle kanten op, zeker gezien de achterstand die een aantal niet-zomerkampioenen nog wisten in te lopen. Zo werkte Räikkönen in 2007 onder een andere puntentelling 20 punten achterstand weg, wat gelijkstond aan twee hele zeges. In 2012 poetste Vettel 42 punten achterstand weg en in 2014 overbrugde Hamilton elf punten, terwijl Rosberg vorig jaar een verschil van negentien punten wist om te buigen.

Grote ommezwaaien zijn dus mogelijk, wat betekent dat we Valtteri Bottas (33 punten achterstand) ook niet mogen uitvlakken, al zijn Vettel en Hamilton de gedoodverfde titelfavorieten. Wat Vettel zal sterken is dat hij nog nooit een zomerse voorsprong heeft verspeeld. Hamilton kan er hoop uit putten dat hij weet hoe het is een achterstand in te lopen, maar óók weet hoe het is een voorsprong zowel met als zonder succes te verdedigen. Het kan dus nog een hete nazomer worden. Game on.

Danst Vettel in de tweede seizoenshelft nog zo vrolijk?

Meer nieuws

Vorig bericht | 11-08-2017 - 12:30 Zomerrapport: Toro Rosso Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 14-08-2017 - 10:47 Rosberg onder de indruk van opvolger Bottas Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 15 is uit!
  • Formule 1 nr. 14 is uit!
  • Formule 1 nr. 13 is uit!
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen wint in Maleisië | Hamilton heeft titel voor het grijpen | Pech bij Ferrari | De racewortels van Gilles Villeneuve Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Verenigde Staten 2017 2017/10/20 17:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit of the Americas

  • LocatieVerenigde Staten

  • Aantal rondes56

  • Afstand per ronde5,513 kilometer

  • Totale afstand308,405 kilometer

Planning GP Verenigde Staten

  • Begint: 20-10-2017 17:00

    GP Verenigde Staten 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 20-10-2017 21:00

    GP Verenigde Staten 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 21-10-2017 18:00

    GP Verenigde Staten 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 21-10-2017 23:00

    GP Verenigde Staten 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 21-10-2017 23:00

    GP Verenigde Staten 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 21-10-2017 23:27

    GP Verenigde Staten 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 21-10-2017 23:50

    GP Verenigde Staten 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 21-10-2017 23:00

    GP Verenigde Staten 2017 – Startopstelling
  • Begint: 22-10-2017 21:00

    GP Verenigde Staten 2017 – Race

Circuit of the Americas