Fernando Alonso had naar eigen zeggen op de vierde plaats kunnen eindigen in de kwalificatie, maar zag deze positie door zijn vingers glippen doordat hij ‘als enige’ last had van de gele vlaggen die in de slotfase uithingen.

Lotus-coureur Kim Räikkönen spinde in de slotminuut van de kwalificatie in Spoon, waarbij zijn auto enkele momenten vast kwam te staan in de aldaar geplaatste grindbak.

Gevolg hiervan was dat de gele vlaggen uitgingen, want Räikkönen stond behoorlijk dicht op de baan. Alonso moest daardoor inhouden tijdens zijn laatste snelle rondje, met een zevende tijd als gevolg. “Ik was echter de enige die last had van de gele vlaggen”, moppert de Spanjaard ten overstaan van Formule 1-verslaggever Adam Cooper.

“Het duurde namelijk een paar seconden voordat de vlaggen uitgingen, terwijl ze daarna wel heel snel weer met groen vlaggen liepen te zwaaien, zodat zelfs de auto direct achter me er al geen last meer van had. We hebben dus echt flink wat pech gehad, want zonder in te houden had ik op basis van mijn sectortijden op de vierde plaats terecht kunnen komen.”

Als hij de vierde plek had gepakt, had Alonso morgen zelfs als derde mogen beginnen, aangezien de daadwerkelijke nummer drie Jenson Button nog een gridstraf moet inlossen. Alonso schuift nu weliswaar ook nog op van plaats zeven naar zes, maar dat betekent volgens de Ferrari-coureur alsnog dat het ‘een hele andere race wordt’ dan als hij van de derde plaats had mogen beginnen.

Ondanks dat hij vandaag dus flink wat te mopperen heeft en baalt van zijn zevende tijd en zesde startplaats, probeert Alonso wel positief te blijven voor de race van morgen. “We weten dat we in de kwalificatie tekort komen, maar op zondag doen het doorgaans wel redelijk goed en de punten worden dan pas verdeeld, dus we moeten optimistisch blijven.”

“Dat gezegd hebbende, zal het morgen niet makkelijk worden, want er staan flink wat snelle jongens om ons heen. Het zal morgen daarom ook erg belangrijk zijn om goed uit de startblokken te komen en tijdens de race goed om te gaan met de hoge bandensljtage.”