Als Fernando Alonso McLaren kan verlaten en terugkeert bij Renault luistert zijn opvolger mogelijk naar de naam Nico Rosberg. Dat is de huidige stand van zaken in het [vet}silly season{vet].Onze Engelse medewerker Adam Cooper analyseert hoe de zaken er nu voorstaan.

Alonso heeft met Flavio Briatore over een terugkeer gesproken, maar het is niet helemaal duidelijk hoe zijn situatie bij McLaren is. Duidelijk is dat de tweevoudig kampioen verre van tevreden is onder de huidige omstandigheden, maar uiteindelijk kan hij zelfs nog besluiten dat het beter is om te blijven waar hij zit.

Mocht hij vertrekken dan moet Ron Dennis op zoek naar een getalenteerde vervanger die in zijn team niet zou misstaan en Rosberg staat bovenaan zijn lijst. Nico en Lewis Hamilton waren ooit teamgenoten in een door McLaren gesteund kartteam en zijn nog altijd vrienden. Zijn naam en imago vormen dan tevens een soort compensatie voor de sponsors die naar McLaren trokken vanwege Alonso's komst.

Rosberg heeft een doorlopend contract bij Williams en interessant genoeg praat Frank Williams de laatste dagen nogal veel over zijn coureur, wat cynici doet vermoeden dat hij aan de marktwaarde van de Duitser werkt.

Koopt McLaren Rosbergs contract af, dan komt er een stoeltje vrij bij Williams. Het is een publiek geheim dat Nelson Piquet Junior met het team in gesprek is. Ook als Rosberg blijft is het niet uitgesloten dat hij naar Williams trekt, indien Sir Frank besluit dat Alexander Wurz dit seizoen niet genoeg heeft laten zien.

Ook Tonio Liuzzi onderhandelt met Williams, terwijl testcoureur Kazuki Nakajima een outsider is. Als Williams hem aanstelt krijgt het team daar gratis Toyota-motoren voor terug.

Piquet kan trouwens ook als winnaar uit de bus komen als Alonso niet weggaat bij McLaren. De Braziliaan staat op pole-position om Giancarlo Fisichella te vervangen en teamgenoot te worden van Heikki Kovalainen. Fisichella's contract loopt na dit seizoen af en er zijn aanwijzingen dat het dit keer niet wordt verlengd.

Ondertussen heeft Ralf Schumacher nog altijd geen contractverlenging gekregen van Toyota en blijft het de vraag wanneer de Japanners eindelijk eens kiezen voor jong bloed.

AC/KVN