Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene heeft de technische kopstukken van de Scuderia afgelopen winter verzocht een auto te construeren die specifiek bij Kimi Räikkönens rijstijl past. Dat vertelt hij aan ESPNF1.

Räikkönen had het in 2014 moeilijk achter het stuur van de Ferrari F14 T, die niet alleen niet bijster competitief was, maar qua rij-eigenschappen ook niet goed aansloot bij de wensen van de wereldkampioen van 2007. Het zorgde ervoor dat The Iceman vrijwel het hele seizoen niet lekker in zijn vel zat en om om een herhaling daarvan te voorkomen, heeft Arrivabene Ferrari’s ontwerpers gevraagd voor de 2015-bolide meer aan Räikkönen te denken.

“Ik weet nog dat ik medio december, de tiende of twaalfde, met chef-ontwerper Simone Resta en adviseur Rory Byrne naar een afbeelding van de nieuwe auto keek. Ik vroeg toen of ze de gewichtsbalans van de auto wat meer naar voren konden verschuiven, want Kimi vindt dat fijner en hetzelfde geldt min of meer voor zijn nieuwe teamgenoot Sebastian Vettel”, vertelt Arrivabene aan ESPNF1.

“Simone en Rory zeiden toen dat ze zes maanden nodig zouden hebben om dat te doen. Ik vroeg ze of het wellicht ook in drie zou lukken, waarop ze zeiden dat ze er voor zouden gaan en er dag en nacht aan zouden werken, waarbij ik ze zo veel mogelijk tegemoet ben gekomen en heb geholpen.”

Het harde werk heeft zich vooralsnog uitbetaald, want Räikkönen presteert stukken beter dan in 2014, terwijl de Scuderia als geheel ook een stuk competitiever is. De Fin heeft zich lovend uitgelaten over hoeveel winst Ferrari over de winter heeft weten te boeken, al benadrukte hij daarbij dat het niet alleen het chassis is dat beter is, maar de progressie ook voor een groot deel aan de sterkere motor te danken is.

Arrivabene vertelt op zijn beurt dat de motor dit jaar inderdaad één van Ferrari’s sterke punten is. Dat Ferrari haar V6-krachtbron zo heeft weten te verbeteren, komt volgens de Italiaan mede door het lobby-werk van Ferrari-president – en topman van het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles – Sergio Marchionne: “Hij heeft ervoor gezorgd dat we de tokens om de motor te verbeteren het hele jaar mogen gebruiken, wat veel helpt.”

“Ik moet iedereen op de fabriek in Maranello echter ook bedanken voor hun geweldige werk, want zij hebben in drie maanden tijd niet alleen de motor, maar ook de hele rest van de auto een stuk beter gemaakt”, aldus Arrivabene.