Het Formule 1-seizoen is weer begonnen, met alle leuke en vervelende bijverschijnselen. Leuk was het optreden van de twee jonkies van Sauber, die op een prachtige zevende en achtste plaats finishten. Vervelend was, dat hun achtervleugels bij de nakeuring niet conform het technische reglement bleken te zijn waardoor ze allebei werden gediskwalificeerd. Wat was er aan de hand?

Door Henk Wagenaar Hummelinck

De achtervleugel bestaat uit drie dwarselementen: twee aan de bovenkant en één – de beam wing – aan de onderkant. Voor 2011 is de F-duct verboden, die in 2010 nog alom werd toegepast. Om er zeker van te zijn dat teams niet op de een of andere slinkse wijze alsnog een alternatief soort F-duct bedenken, nam de FIA een serie bijzondere maatregelen. Zo moet de rugvin op de motorkap voortaan los staan van de achtervleugel.

Verder mag geen enkel element van die achtervleugel een kromming (curve) hebben van minder dan 100 millimeter (FIA Formula One Technical Regulations, artikel 3.10). Dit wordt door de mensen van de technische keuring gecontroleerd door middel van een mal, waarvan een hoek is afgerond met een straal van exact 100 millimeter. Deze wordt in de kromming van een achtervleugelelement gedrukt. Als de rand van de mal niét overal aansluit op het gekromde oppervlak van de achtervleugel – dus als er sprake is van ‘daglicht’ tussen beide oppervlakken – dan is de straal op die plek kennelijk minder dan 100 millimeter en is er dus sprake van een overtreding.

Dat overkwam Sauber dus tijdens de nakeuring. Saubers technisch directeur James Key kondigde direct aan tegen het vonnis – algehele diskwalificatie – in beroep te willen gaan. Zijn argument: “Ook al zijn we (per ongeluk) in overtreding, dan nog heeft deze geen enkele invloed op de prestaties van de auto.” Dat laatste betwijfel ik zeer, maar dat doet er nu niet toe. Er is namelijk meer aan de hand.

Ten eerste vraag ik me af waarom foutief rijgedrag normaal gesproken wél genuanceerd kan worden bestraft (met inlevering van vijf of tien startplaatsen of eventueel een startverbod bij de eerste volgende race), terwijl technische overtredingen vrijwel altijd uitmonden in alles-of-niets-beslissingen : wel of geen diskwalificatie.

Ten tweede kan dit soort ellende heel gemakkelijk voorkomen worden. Auto’s worden namelijk tijdens een race-weekend twee keer uitvoerig gekeurd: de eerste keer op de donderdag vóór de eerste training en de tweede keer na afloop van de race. Daartussenin kunnen ze op ieder moment (behalve uiteraard tijdens de kwalificatie en de race) lukraak aan enige controle worden onderworpen. Als nu voortaan op zondag geen zaken meer worden gekeurd die niet op donderdag ook al aan de orde zijn gesteld, dan komen we nooit meer voor dit soort vervelende verrassingen te staan. Tenzij Sauber willens en wetens de zaak zou beduvelen door gauw een ‘foute’ achtervleugel te monteren – en dan zou diskwalificatie natuurlijk volkomen terecht zijn.