Hoe kan het toch dat McLaren in Duitsland zoveel sneller was dan Ferrari? Wie het weet mag het zetten, want teambaas Stefano Domenicali heeft geen idee. De Italiaan kondigt een grondige analyse aan naar wat er fout is gegaan. ,,Dit was een slechte dag. Dat kunnen we niet ontkennen.”Ferrari had niets in te brengen in de show die Lewis Hamilton zondag opvoerde. Het is dat de safetycar zijn wedstrijd in de war schopte, anders had hij met grote voorsprong gewonnen. Zoals twee weken terug ook in Silverstone al het geval was.

Zelfs een tactische onvolkomenheid van de kant van McLaren kon Ferrari niet terug in de race brengen. Daarvoor worstelde Felipe Massa teveel met te snel slijtende banden en te warme remmen. Kimi Raikkonen kwam al helemaal niet in het stuk voor.

,,Onze rivalen waren sterker dan wij en we zullen moeten uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren. Tegelijkertijd moeten we het hoofd koel houden. Overhaast conclusies trekken zou nu wel heel stom zijn”, zegt Domenicali.

Toch is er enige haast bij: deze problemen moeten niet te lang aanhouden. Domenicali: ,,Voor de eerste keer dit seizoen reden we – zowel Kimi als Felipe – in de race niet het tempo dat we hadden verwacht te kunnen rijden. We worstelen met een constant gebrek aan grip en op het eind raakten de remmen van Felipe oververhit.”

Als de snelheid er niet is, wordt het wel heel moeilijk om een goed resultaat te scoren. Dat is wat Ferrari in Hockenheim aan den lijve heeft ondervonden. ,,De komende dagen gaan we hard aan het werk om terug te keren naar het niveau van twee races geleden”, kondigt Domenicali aan.

Volgens Raikkonen is dat hard nodig. Hij was het gehele weekend ontevreden over het gedrag van zijn auto en moest zijn beste beentje voorzetten om tenminste nog de zesde plaats – en drie misschien wel belangrijke punten – te scoren. En dan moest hij ook nog eens achter Massa aansluiten in de pitstraat.

De wereldkampioen doet geen poging de problemen van de Scuderia te verbloemen. ,,Er is zeker geen sprake van een crisis, maar we moeten eens goed uitzoeken of we in het ontwikkelingsproces niet ergens een verkeerde afslag hebben genomen. Hopelijk weten we eind juli tijdens de test in Jerez vooruitgang te boeken.”

KVN