De teams zijn zich volop aan het voorbereiden op volgend seizoen als KERS wordt geïntroduceerd. Ferrari zal vroeg of laat zes auto's hebben rondrijden met het systeem aan boord: Toro Rosso en Force India gaan hetzelfde systeem gebruiken.KERS is een systeem dat de energie absorbeert die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra vermogen te genereren. De ontwikkeling van het systeem is niet goedkoop, zeker niet voor de kleinere teams.

Dat heeft ook Force India-baas Vijay Mallys gemerkt. ,,Ik denk dat het voor ons het geld niet waard is om zelf een KERS-systeem te ontwikkelen nu we met motoren van Ferrari rijden. We zijn op dit vlak zelfs afhankelijk van Ferrari en ik hoop dat we er niet teveel geld voor hoeven te betalen.”

Het verleidt Gerhard Berger tijdens de persconferentie tot een grapje. ,,Heb je dat dan nog niet gehoord, Vijay? Stefano (Domenicali, Ferrari's teambaas, red.) geeft het ons gratis. Dat hij jou dat nog niet heeft verteld… Ook wij vertrouwen wat KERS betreft volledig op Ferrari. We hopen de juiste steun te krijgen en het systeem te kunnen gebruiken.”

Achterliggende gedachte van het hele verhaal: Toro Rosso en Force India zijn groot voorstander van het in te voeren budgetplafond. Berger: ,,Dat is wat ons betreft meer dan welkom. De budgetten blijven maar stijgen en het gaat veel te ver. Voor teams als het onze, Force India en Williams wordt het steeds moeilijker om mee te komen. Daarom is het belangrijk dat de FIA erin slaagt een compromis te vinden.”

Gelukkig voor Berger en Mallya heeft Ferrari wel het geld en de mankracht om een goed KERS-systeem te ontwikkelen. Volgens Domenicali rust er een hele verantwoordelijkheid op de schouders van Ferrari om haar klanten een goed product aan te bieden.

,,Het is een onwijs grote uitdaging, een enorm project waar we keihard aan werken en ik moet zeggen dat we nog een aantal belangrijke punten moeten oplossen”, vertelt de Italiaan. ,,Ook moeten we ervoor zorgen dat we onze klanten een product aanbieden waarmee ze uit de voeten kunnen.”

Bijkomend voordeel voor Ferrari is uiteraard wel dat het systeem door zes auto's kan worden getest. En dat komt de ontwikkeling van KERS weer ten goede.

KVN