Renault kwam in de eerste Grand Prix’ van dit jaar niet in het stuk voor. Volgens velen is die slechte vorm terug te voeren op het vertrek van Fernando Alonso naar McLaren. Maar Giancarlo Fisichella beweert van niet. Fisichella zegt dat Renault ook mét Alonso niet veel verder naar voren had gestaan in Australië en Maleisië. Het Franse team behaalde in de twee races slechts acht punten, terwijl vorig jaar de teller toen al op achtentwintig stond.

Fisichella: ,,Fernando is een geweldige coureur, maar op het moment komen we meer dan een seconde tekort op de top. Er is geen enkele coureur die zo’n achterstand kan compenseren, ook hij niet.”

,,Ook al had Fernando dus nog voor het team gereden, dan nog zou het precies hetzelfde liedje zijn”, zo vervolgt hij zijn uitleg. ,,Het is niet te wijten aan zijn vertrek dat wij veel terrein hebben verloren.”

Waar het dan wel aan ligt? ,,We komen gewoon snelheid tekort”, aldus Fisichella. ,,De tractie is niet goed, en ook heeft de auto niet voldoende grip. In de kwalificatie komen we telkens zo’n anderhalve seconde tekort, terwijl het gat met de top in de race ongeveer een tel bedraagt.”

Doordat de Grand Prix van Bahrein slechts een week na die van Maleisië plaats heeft, is er geen tijd om de auto te verbeteren. ,,We rijden in Bahrein met dezelfde auto als in Maleisië. Punten scoren is dan ook het enig haalbare doel dat we onszelf kunnen stellen. Op het moment is het podium ver buiten bereik, om nog maar te zwijgen over een overwinning.”

Fisichella durft niet te zeggen wanneer daar verandering in gaat komen. ,,Op de fabriek werkt iedereen heel, heel hard om de auto te verbeteren. Soms heb je een maand nodig. Als je de juiste veranderingen doorvoert, win je zo een seconde. En soms sla je de verkeerde weg in en ben je het gehele seizoen bezig om het gat te dichten.”

PPB