In Valencia heerste er nog onzekerheid over de haalbaarheid van een constructeursorganisatie, maar twee weken later blijkt de FOTA (Formula One Teams Association) toch geen doodgeboren kindje. In Monza komt het gezelschap voor het eerst bijeen.De FOTA werd in juli al op papier gezet door Ferrari. Door hun krachten te bundelen willen de tien Formule 1-teams daadkrachtiger optreden tegen de FIA. Die heeft de teams tot 3 oktober de tijd gegeven om met een pakket aan kostenbesparende maatregelen voor 2011 en daarna te komen. Lukt dat niet, dan stelt de FIA zelf een plan op.

Omdat eerdere pogingen om tot een akkoord te komen op niks uitliepen, hebben de teams onder leiding van Ferrari een samenwerkingverband afgesloten. In Valencia vertelde Honda’s technisch directeur en voormalig Ferrari-kopstuk Ross Brawn nog aan FORMULE 1 RaceReport dat hij de leiding over de technische kant van de FOTA op zich zal nemen.

Volgens Brawn was de FOTA al zo goed als een feit. Andere teambazen, onder wie John Howett van Toyota en Mario Theissen van BMW Sauber, waren minder optimistisch. ,,Er moet een balans komen tussen het verzekeren van de toekomst van de kleine teams, en de wensen van de autofabrikanten”, aldus Howett. ,,We moeten wel het karakter van de Formule 1 in stand houden.”

Maar twee weken later blijkt de FOTA toch levensvatbaar. Theissen vertelde in Spa-Francorchamps dat er vooruitgang geboekt is. ,,We willen in Monza de eerste bijeenkomst houden”, meldde Theissen. ,,Dit weekend worden alle documenten voor de overeenkomst ondertekend, daarna kunnen we aan de slag.”

Theissen beaamde de visie van Brawn dat het lastig wordt om voor de deadline van Max Mosley met een sluitend reglement te komen. ,,Ik denk niet dat het ons gaat lukken om een compleet pakket aan regels kant-en-klaar aan te leveren voor oktober. Maar zolang we maar een gemeenschappelijke visie hebben van waaruit we verder kunnen werken, dan zijn we al een heel eind.”

MB