Verschillende auto's gedragen zich tijdens de tests 'ronduit verdacht', vindt Jarno Trulli. Hij denkt dat sommige teams de introductie van de standaard-ECU omzeilen. ,,Een storm in een glas water”, meent Max Mosley.Met de komst van de veelbesproken standaard-ECU zouden de teams geen starthulpsystemen meer moeten kunnen ontwikkelen, maar Trulli denkt daar duidelijk anders over. ,,We hebben bij Toyota informatie gekregen die daarop wijst”, zei hij een week terug.

Reden genoeg voor Autosport.com om de uitspraken van de Toyota-coureur voor te leggen aan Mosley, voorzitter van de FIA.

,,Eerst moeten teams de ECU omzeilen en ten tweede moeten ze zorgen dat ze niet gepakt worden. Tijdens een test kunnen ze dat doen, maar tijdens een Grand Prix-weekend wordt dat verdomd lastig”, meent hij.

Mosley zegt de uitspraken van Trulli zelfs 'vervelend' te vinden en wijst daarbij op de terugkeer van traction control en launch control in 2001. Toen waren er ook telkens geluiden te horen dat teams zouden valsspelen.

,,Maar wat gebeurde er?”, zegt Mosley. ,,Stuk voor stuk lieten ze de motor afslaan omdat de systemen voor launch control niet werkten. In Monaco moesten we na de training zelfs starts gaan oefenen om problemen te voorkomen. Met andere woorden: er speelde niemand vals.”

KVN