FIA-president Max Mosley hoopt dat met het aanstellen van een nieuw arbitragesysteem voortaan sneller beslissingen kunnen worden genomen. Het geharrewar met onderzoeken moet vanaf nu sneller verlopenDe FIA maakte enige tijd geleden al bekend dat de structuur van de arbitrage op de schop gaat. Voorheen bestond de organisatie van de stewards uit FIA’s eigen hoofdsteward Tony Scott-Andrews, en twee stewards die per race aangewezen werden.

Een daarvan was afkomstig uit de nationale autosportbond van het land waar de Grand Prix gehouden werd, de tweede kwam uit de internationale autosport. Het zorgde er vorig jaar voor dat beslissingen lang op zich konden laten wachten.

Zo was er na de Grand Prix van Brazilië lang onzekerheid over de gekoelde benzine van Williams en BMW, en hing Lewis Hamilton in Japan een straf boven het hoofd wegens gevaarlijk rijden achter de safetycar.

Nu Scott-Andrews met pensioen is gegaan, heeft de FIA de organisatie van de stewards onder handen genomen. Alan Donnelly is de nieuwe ‘hoofdscheidsrechter’, maar in plaats van twee krijgt hij drie stewards onder zich. Die worden per race aangewezen en hebben een nationaliteit die niet onder de Formule 1-coureurs voorkomt.

,,Alan is het platform tussen de racedirectie en de stewards”, stelt Max Mosley in een interview met Autosport. ,,Hij moet ervoor zorgen dat de snel beslissingen genomen worden. Dat heeft in het verleden vaak veel te lang geduurd. Alan kan de druk erop zetten als er snel gehandeld moet worden, een betere dan hij is er niet.”

MB