Robert Kubica en de Grand Prix van Canada hebben een bijzondere connectie met elkaar. In 2007 maakte de Pool in Montréal een megaklapper, maar een jaar later nam hij revanche en pakte hij uitgerekend op hetzelfde circuit zijn eerste Formule 1-zege.

2011 is vooral het jaar waarin Kubica schittert door afwezigheid. Zonder twijfel is de coureur, die inmiddels onder contract staat bij Renault, een van de beste rijders van het veld. In de winter had hij echter opnieuw een zwaar ongeluk, dit keer in een rally-auto. Het lijkt uitgesloten dat Kubica dit jaar nog een race rijdt. Tijd dus om toch even aandacht aan de coureur uit Krakau te geven.

Hij debuteerde in 2006 in de Formule 1. Het was het eerste seizoen van BMW als fabrieksteam in de koningsklasse van de autosport: een jaar eerder kocht het de F1-renstal van Sauber, en inmiddels ging het door onder de noemer van BMW Sauber. De renstal uit Hinwil begon het jaar met Nick Heidfeld en Jacques Villeneuve in de racezitjes, maar het duurde niet lang voordat daar verandering in kwam.

Villeneuve werd na de Grand Prix van Duitsland op straat gezet. Kubica, derde coureur van het team, schoof door naar het raceteam en debuteerde in de Hongaarse GP. In de knotsgekke regenrace eindigde hij in de punten. De Pool werd zevende, maar omdat zijn auto te licht was werd hij gediskwalificeerd.

Vervolgens eindigde hij in Turkije als twaalfde, maar in Monza werd duidelijk dat Kubica een groot talent was: hij werd tot ieders verbazing derde. Ook de organisatie van de Italiaanse race was verbaasd: van de schrik hingen ze de Poolse vlag op zijn kop op. Een ding was duidelijk: Kubica was een aanwinst voor de Formule 1.

Het jaar erop, 2007, ging de BMW-coureur gewoon vrolijk door met het leveren van goede prestaties. Zesde in Bahrein, vierde in Spanje en vijfde in Monaco. Niet slecht voor een coureur met nog geen seizoen Formule 1-ervaring. In Canada ging het vervolgens echter helemaal mis.

Kubica reed richting de haarspeldbocht in de slipstream van Jarno Trulli, was echter veel sneller dan de Italiaan en moest voor de Toyota uitwijken. Gevolg was dat de Pool gelanceerd werd, hard in de betonnen muur terecht kwam en vervolgens nog een paar koprollen maakte.

Het resultaat was minder weerzinwekkend dan zijn rallyongeluk van afgelopen winter. Kubica moest de Amerikaanse Grand Prix missen, wat het GP-debuut van Sebastian Vettel opleverde, maar reed daarna gewoon weer zijn races, bleef ook goed presteren en eindigde daarom als zesde in het kampioenschap.

In 2008 wist BMW Sauber opnieuw een stap voorwaarts te maken: McLaren en Ferrari hadden de beste wagens, maar als zij verzaakten was BMW Sauber er als de kippen bij om die punten af te snoepen. Dat deed het ook met verve. Kubica finishte niet in in Australië, maar reed daarna in Maleisië en Bahrein twee keer naar het podium. Ook daarna bleef hij in de punten rijden, om in Monaco opnieuw tweede te worden.

Uitgerekend in Canada was het echter zover. Op zaterdag trainde Lewis Hamilton zich nog als snelste, maar op zondag werd het een grote BMW-show. Ook dankzij een safetycar. Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton doken in de neutralisatie de pitstraat in, maar moesten vervolgens wachten op het rode licht. Räikkönen deed dit keurig, maar Hamilton lette niet op en crashte vol in de achterkant van de Ferrari-coureur. Einde wedstrijd voor beide coureurs. Toen was de weg vervolgens helemaal vrij voor BMW om zijn eerste overwinning binnen te slepen.

Kubica was de snellere van Nick Heidfeld, en won zo zijn eerste F1-race samen met BMW Sauber, voor wie het ook de eerste zege was. “Het is fantastisch om mijn eerste race voor BMW Sauber te winnen”, zei hij in de persconferentie. “We zijn samen volwassen geworden in de Formule 1. Omdat het team voor zo’n goede auto had gezorgd eindigden we vandaag als een en twee.”

“Vorig jaar had ik het erg moeilijk, maar dit seizoen hebben we veel zaken weten te verbeteren. Het gaat daarom nu een stuk beter. Het is erg speciaal om op dit circuit mijn eerste race te winnen. Vorig jaar maakte ik hier een harde klapper. We hebben nu ons doel gehaald om dit jaar een race te winnen. Ik ga nu ook nog eens aan de leiding van het kampioenschap en ik hoop dat het team mij nu voor honderd procent steunt om dat te verdedigen.”

Dat lukte BMW Sauber uiteindelijk niet. Ook omdat het al verrassend snel de focus op 2009 legde. Tot teleurstelling van Kubica. In 2009 werd het hele technische reglement op de schop gegooid en BMW speelde daar minder op in dan andere teams. Het was veroordeeld tot een bijrol, en Kubica eindigde alleen in Brazilië op het podium. Niet lang daarna trok BMW zich terug uit de F1, en werd BMW Sauber weer gewoon Sauber.

Kubica vertrok naar Renault. Reed in 2010 een ijzersterk seizoen, liet zien dat hij het nog niet verleerd was. Hopelijk, voor hem én voor de F1, kan hij dat in 2012 opnieuw laten zien.

Tijdschema Grand Prix van Canada 2011 (Nederlandse tijd)

Vrijdag 10 juni
16:00–17:30: Vrije training 1
20:00–21:30: Vrije training 2

Zaterdag 11 juni 
16:00-17:00: Vrije Training 3 
19:00-20:00: Kwalificatie

Zondag 12 juni
19:00-21:00: Race