Spyker Cars en het consortium van Vijay Mallya en Michiel Mol hebben een principe-akkoord gesloten over de verkoop van Spyker F1. Als de aandeelhouders van Spyker met de verkoop instemmen, is de verkoop beklonken. Spyker Cars heeft gisteren bekendgemaakt dat het zijn verlieslijdende F1-tak eindelijk kwijt is. ,,Wij gaan ons nu concentreren op het afronden van de financiële reorganisatie en het herzien van onze strategie'', aldus het persbericht van de autofabrikant.

Mallya (via zijn bedrijf Watson Limited) en de familie Mol (via hun bedrijf Strongwind) betalen 123 miljoen dollar (88 miljoen euro) voor het Spyker F1-team. Een jaar geleden betaalde Spyker 106,5 miljoen dollar voor het toenmalige Midland F1.

In het eerste halfjaar van 2007 leed het team een verlies van 13,3 miljoen euro. Mallya heeft dus een zakelijke uitdaging in handen gekregen. In de beoogde nieuwe opzet van Spyker krijgt hij een meerderheidsaandeel: hij krijgt drie van de vijf zetels in de raad van bestuur, het bedrijf van de familie Mol twee.

Hans Hugenholtz, interim-CEO van Spyker Cars is tevreden over het resultaat van de soms zware besprekingen: ,,Natuurlijk is het jammer dat we Spyker F1 hebben moeten verkopen, zeker na de progressie die het team heeft geboekt in Spa en de verdere verbetering die de nieuwe B-spec belooft.''

,,Het is echter duidelijk dat we niet actief konden blijven in de Formule 1 terwijl we tegelijkertijd meer moeten investeren in de groei en de verdere ontwikkeling van onze autodivisie. We hebben een verantwoordelijkheid tegenover onze investeerders, werknemers, leveranciers, dealers en klanten – daarom moeten we terugkeren naar onze kernactiviteit.''

De verkoop is dus in principe rond, maar hangt nog af van de instemming van de aandeelhouders van Spyker. Die komen op 29 september bijeen om hun oordeel te vellen over de deal.

Lees meer over de moeizame aanloop naar de Spyker-verkoop in FORMULE 1 RaceReport nummer 15, die nu in de winkel ligt.

DP