Deed Pedro de la Rosa het in Bahrein als stand-in voor Montoya al goed met plaats vijf, Alexander Wurz gooide er in de Grand Prix van San Marino nog een schepje bovenop: vierde. ,,Ik ben ambitieus. Ik wil nog méér!’’ Aldus de Oostenrijker tegenover onze medewerker Adam Cooper.


Je zat lang in een groepje wagens gevangen, voordat je wat naar voren kon komen. Beschrijf jouw race eens?

,,Ik had een zeer goede start, maar ik wilde geen stommiteiten uithalen. Ik zat in het treintje met Trulli, Webber en Sato. Trulli en Webber waren behoorlijk langzaam. Ze hielden de boel op, en dat was jammer, omdat ik de snelheid had Button te pakken. Het enige wat ik kon doen was benzine uitsparen. Na mijn eerste stop was ik voorbij Sato, maar de koplopers waren uit het zicht. En Michael was zo ongelooflijk snel. Daar was geen kruid tegen gewassen.’’

Je won plaatsen door een late eerste pitstop. Ging dat volgens plan?

,,Dat was onze strategie. Ik kon zelfs nog wat langer doorrijden doordat ik nog wat extra benzine bespaarde, voor net die paar rondjes méér. Het ging goed, en ik ben daar heel erg blij mee.’’

Was het gek, om na bijna vijf jaar afwezigheid weer op de startopstelling te staan?

,,Helemaal niet. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat het al weer zo lang is geleden. Echt. Maar, dit verleer je niet. Net zo min als fietsen.’’

Maar hoe was het dan, om weer met anderen te knokken?

,,Dat was geen enkel probleem. Ik lette niet op mijn positie, wilde mij het hoofd niet op hol laten brengen. Sommige mensen vonden dat ik hier een show moest opvoeren, maar daar is Imola het circuit niet naar. Zoals je wel hebt gezien was Michael een seconde sneller dan Alonso, en toch kwam hij er niet voorbij. Ik wist dat ik het moest hebben van een tactisch sterke race, en dat gebeurde dan ook.’’

Was je tevreden over je snelheid?

,,De snelheid van de Ferrari was schokkend, eerlijk gezegd. Ze waren zo vreselijk rap. Ik spaarde enigszins benzine en banden, maar tegelijkertijd kon ik makkelijk druk zetten op de mensen die voor mij reden. Mijn wagen was wel een beetje overstuurd, ik had sneller gekund. Ik moet er aan toevoegen dat Kimi ‘magic’ was afgelopen weekend, hij ging als de brandweer. Het was erg leuk om naast hem te opereren.’’

Was je erg in het nadeel dat je zaterdag als eerste in de kwalificatie de baan op moest?

,,Ik had hetzelfde probleem als Pedro in Bahrein. Dat is echt een nadeel. Pedro en ik hadden allebei op het podium kunnen klimmen, als we niet deze idiote regels hadden. Ik rijd wel mijn zijn wagen en motor, maar toch krijg ik niet de kwalificatiepositie die Pedro, na zijn vijfde plek in Bahrein, zou hebben gekregen. Dit is niet goed voor de sport, en niet eerlijk. Maar goed, dat is dus ook autosport.’’

Ron Dennis meent dat Kimi Raikkonen zonder pech de race zou hebben gewonnen. Mee eens?

,,Jazeker. Hij reed bij de anderen weg, hij zou in een prima positie hebben verkeerd.’’

Je moet toch erg tevreden zijn. Je hebt zelfs nog beter gepresteerd dan Pedro de la Rosa in Bahrein.

,,Jazeker. Ik ben ambitieus, ik wil nog méér. Maar alles in overweging nemende ben ik een heel tevreden mens.’’

Je hebt aardig wat kansen gehad weer Grand Prix’ te rijden, maar het kwam er steeds net niet van. Je hebt nu toch wel even laten zien dat je het nog kan.

,,Inderdaad, want heel veel mensen valt het al niet eens meer op dat we altijd snel zijn bij tests. Pedro en ik zeggen heel vaak tegen elkaar: ‘Ons testteam is veel beter dan veel raceteams’. Wij zijn beter dan veel andere gasten hier. Ik durf namens Pedro te zeggen dat wij het verdienen altijd races te rijden.’’

De McLaren was in kwalificaties niet altijd even sterk. Dat lijkt te zijn verbeterd. Het gevolg van intensief testen?

,,Zeker. Dat is één ding waar ik zeer tevreden over ben. Ik had een ideetje, en dat is overgenomen en het blijkt te werken. Het is al met al zo belangrijk wat testcoureurs doen voor een team.’’

Is dit een eenmalige opleving, of blijven jullie nu zo sterk, in kwalificaties én races?

,,Ik denk het wel, bovendien zitten er nog de nodige verbeteringen in de pijplijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat het allemaal de goede richting op blijft gaan. Bovendien komt er nog wat meer motorvermogen, Mercedes doet erg zijn best moet ik zeggen.’’

Deze ’Vragenvuur’is ook in alle rust na te lezen in FORMULE 1 nummer 7, voortaan altijd 16 pagina’s dikker dan normaal, voor de vertrouwde prijs van euro 3,95. Overal verkrijgbaar!