Heikki Kovalainen voelt zich helemaal thuis bij McLaren. De auto belooft volgens de Fin veel goeds en ook met zijn eigen conditie zit het wel snor. ,,Ik heb het naar mijn zin, dus tot nu toe gaat alles goed.”Voor de tweede maal in zijn nog prille Formule 1-carrière heeft Kovalainen de plaats ingenomen van Fernando Alonso. In 2007 deed hij dat bij Renault, dit jaar is hij in dienst van McLaren getreden om met diezelfde Alonso te ruilen.

Kovalainen is nog niet zo lang aan het werk bij McLaren, maar voelt zich naar eigen zeggen nu al prima thuis. De Fin is te spreken over de MP4-23 en heeft ook veel aan zijn eigen conditie gewerkt. In Jerez gaf hij tekst en uitleg over zijn eerste periode als McLaren-coureur.

Hoe voelt de auto aan?

Kovalainen: ,,Echt fantastisch. Natuurlijk is het nu nog te vroeg om te zeggen hoe de auto uiteindelijk zal worden, maar ik merk nu al het verschil met de Renault van vorig jaar. Ik ben ook erg positief over het team. Ik heb het naar mijn zin, dus tot nu toe gaat alles goed.”

Hoe is het om te rijden zonder traction control?

,,Dat is wat moeilijker. Je moet je meer concentreren, je gaat makkelijker de fout in en de achterwielen glijden sneller, wat tijd kost. Ik ben de hele tijd bezig om aan mijn rijderstechnieken te werken om ervoor te zorgen dat ik alles uit de auto kan halen. Maar ik vind het wel leuk, volgens mij het een juiste beslissing geweest.”

Denk je dat het gevaarlijker gaat worden zonder traction control?

,,Nee, dat denk ik niet. Formule 1 is altijd een beetje gevaarlijk. Ik ben nergens bang voor, je moet gewoon wat alerter zijn en je goed concentreren. Het zal vooral in de regen moeilijker worden, maar ik denk dat de coureurs er snel aan zullen wennen. Het is denk ik beter voor de sport. We zullen meer glijpartijen en foutjes zien, en hopelijk ook meer inhaalacties. Dat is wat het publiek wil zien en hopelijk dat het ook zo uitpakt.”

Kan jouw ervaring in de GP2 je helpen om te rijden zonder traction control?

,,Niet echt. Natuurlijk weet ik wel van twee jaar geleden een beetje hoe je moet rijden zonder traction control, maar de andere jongens zullen het snel ook leren en als we naar Melbourne gaan zal ik niet in het voordeel zijn.”

Hoe is de auto in de lange runs?

,,Dat ziet er veelbelovend uit. We begonnen in de runs met tijden rond de 1:19 en eindigden in de lage 1:20. Dat voelt voor mij positief aan en ook de engineers lijken bemoedigd te zijn. Maar met testen weet je nooit precies waar je staat, omdat je niet weet wat de andere teams doen. Maar afgaande op wat de auto doet ziet er het bemoedigend uit.”

Op welke punten is de auto beter dan de Renault?

,,Ik denk dat het grootste verschil in de grip en in de hoge snelheidsbalans zit. Maar het zit overal een beetje, het is niet zo dat het iets magisch is. Het komt gewoon bij elkaar over een hele ronde.”

Heeft jouw overstap naar McLaren nog iets teweeg gebracht in Finland?

,,Ik heb geen groot verschil gemerkt, dus niet echt veel. Kimi (Raikkonen, red.) is als wereldkampioen nog steeds de nummer één, hij krijgt de meeste publiciteit en ik kan nog een beetje in de luwte blijven. Ik heb een makkelijk privéleven, niemand valt me lastig.”

Heb je op persoonlijk vlak nog gewerkt aan je voorbereidingen voor het aankomend seizoen?

,,Absoluut. De start van het 2007-seizoen was armoedig. Ik was niet goed genoeg voorbereid, zowel op lichamelijk, mentaal als technisch vlak. Ik bracht ook niet genoeg tijd met het team door. Maar op het moment dat ik bij McLaren kwam, heb ik meteen mijn fitness-programma veranderd om een betere atleet te worden. Ik ben ook vaker in de fabriek met het team. Ik heb veel dingen veranderd en ik denk dat ik betere rijder zal zijn dan vorig jaar, als ik naar Melbourne ga.”

Hoe is het om te rijden zonder motorrem?

,,Het is wat moeilijker om de auto te stoppen. En ook als je de wielen blokkeert, dan is er niets om de remmen onder controle te houden. Je moet dus wat voorzichtiger remmen. Maar ik kan het alleen vergelijken met hoe het bij Renault was, aangezien ik niet weet hoe het bij McLaren was. Het is dus moeilijk om een vergelijking te maken.”

Wat verwacht je van het aankomende jaar?

,,Op dit moment ben ik bezig met mij beter voor te bereiden op de eerste race dan afgelopen jaar. Als ik er zeker van ben dat ik er alles aan heb gedaan om mij zo goed mogelijk voor te bereiden, dan zouden de resultaten ook goed moeten zijn.”

Nu je in de auto gereden hebt, zou het een teleurstelling zijn als je dit jaar geen race zou winnen?

,,Dat is moeilijk om te zeggen. Ik weet eerlijk niet waar we staan ten opzichte van de andere teams. We zijn erg positief, iedereen binnen het team is enthousiast over de auto, maar ik denk dat het beter is om niet al te veel voorspellingen te doen.”

Hoe is de cultuur en werkwijze bij McLaren vergeleken met wat je gewend was?

,,Ik was al tevreden bij Renault, waar een aantal geweldige mensen werken. Bij McLaren is de sfeer rustig, iedereen werkt hard. Ik denk dat dit beter bij me past, het is een vriendelijk en warm team. Ik heb veel dingen gehoord voordat ik hier naartoe kwam, maar ik heb geen idee waar dat commentaar vandaan komt. Iedereen is aardig en gastvrij naar mij geweest en ik ben waarschijnlijk niet eerder zo gelukkig geweest.”

Deze editie van Vragenvuur is beschikbaar gesteld door de PR-afdeling van McLaren.

LP