Een veertiende, vijftiende en zeventiende plaats. Dat is voor Spyker het nettoresultaat van de eerste drie Grand Prix´. [schuin}Chief Technical Officer{schuin] Mike Gascoyne: ,,Het kan in het vervolg van het seizoen alleen maar beter gaan.” Allebei de auto’s haalden in Bahrein de finish, terwijl jullie voornaamste concurrenten Toro Rosso en Aguri werden geplaagd door problemen. Goed nieuws?

Mike Gascoyne: ,,Ik denk van wel. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt voor een veertiende en vijftiende plaats, maar het is een begin. Het management is tevreden, de sponsors ook, en we hebben een heleboel data vergaard. Om die reden verwacht ik dat het in Barcelona weer wat beter zal gaan.”

Waarom duurde het zo lang voordat de auto van Adrian was gerepareerd?

,,Adrian kon weinig doen om de brokstukken van de botsing voor hem te ontwijken, waardoor hij zijn voorvleugel beschadigde. Normaal gesproken verlies je niet zoveel tijd bij het monteren van een nieuwe als de safetycar op de baan is, maar een bevestigingspin was krom. Die moesten we dus eerst zien los te krijgen en vervolgens ook weer een nieuwe monteren. Daardoor duurde het een aantal ronden voordat hij weer de baan op kon. Maar hij reed daarna een goede race, hij reed constante en bovendien snelle rondetijden.”

En hoe deed Christijan het in de race?

,,Hij kende een aantal problemen. Nou ja, eigenlijk lag er één oorzaak aan ten grondslag. Zijn auto verloor hydraulische druk. Daardoor stopte het differentieel en de koppeling ermee, terwijl ook het terugschakelen heel lastig werd. Dat gebeurde zo rond zijn eerste pitstop.”

Vertelden jullie hem tegen het eind over de radio dat hij Adrian er voorbij moest laten?

,,Nou, beide radio’s werkten niet goed meer, en we wisten dat hij ons waarschijnlijk niet zou horen. Maar er speelde meer. Christijan kende die problemen, terwijl we Adrian tijdens zijn eerste pitstop met de harde banden weer op pad stuurden. Het was eigenlijk de bedoeling dat hij er tijdens de safetycarfase één ronde mee zou rijden, om ze vervolgens weer te verruilen voor zachte exemplaren. Maar dat deden we toch niet, waardoor hij zijn hele eerste stint op harde banden reed. Dat nekte hem.”

,,Maar daardoor reed hij tijdens het einde van de race wel met de zachte banden, die veel sneller waren. Christijan had problemen met de harde banden en met de kapotte koppeling en differentieel. Maar hij had geen radio. We schreeuwden nog wel naar hem, maar dat mocht niet baten!”

Ben je er van begin af aan van uitgegaan dat het de eerste drie races, met name vanwege het weinige testen, lastig zou worden?

,,Inderdaad. We namen niet deel aan de Bahrein-test, en ook tijdens de grote test in Maleisië kwamen we niet in actie. En met de nieuwe onderdelen op de auto’s na de eerste race, was voor ons duidelijk dat het hoe dan ook lastig zou worden. Maar de jongens hebben de afgelopen twee weken echt ongelofelijk hard gewerkt, en zij waren dan ook blij dat beide auto’s de finish hebben gehaald. Het kan alleen maar beter gaan als we terugkeren in Europa.”

Van nu af aan testen jullie ongeveer evenveel als de anderen, toch?

,,Ja, wat betreft het testen komen we de komende periode niets tekort. Ook de windtunnels werpen reeds hun vruchten af, dus het gaat de goede kant uit. Positief is bovendien dat tijdens de afgelopen twee races is gebleken dat de nieuwe onderdelen op de baan hetzelfde effect hadden als in de twee windtunnels. Ik zei tegen iedereen zoals ik al eerder heb gedaan, dat dat de manier is waarop we vooruitgang moeten boeken. In de windtunnel kunnen we het winnen, we moeten er mee doorgaan. Al duurt het een jaar, het is de enige manier.”

En de verbouwing van de windtunnel van het team, is die al bijna klaar?

,,Ja. Momenteel gebruiken we de windtunnel van Lola in Engeland en die van Aerolab in Italië, maar binnen een paar weken gaat ook onze eigen windtunnel draaien. Het duurt vervolgens een paar weken voordat ‘ie helemaal operationeel is, maar als het zover is dan gaan we ‘m vierentwintig uur per dag, zeven dagen per de week gebruiken. Dat is alleen maar positief voor ons.”

Hoe staat het met de B-specificatie van de auto, die er in Turkije komt?

,,Die komt eerder, al in Duitsland willen we ‘m gaan inzetten. Het is echter ook een kleinere update omdat we geleidelijk steeds dingen brengen. Want de nieuwe onderdelen die we in Maleisië hadden waren eigenlijk niet gepland, en in Barcelona komen we ook aan de start met een aantal nieuwe onderdelen, net zoals hopelijk in Monaco. We brengen zoals gezegd dus eerder nieuwe dingen, wat alleen maar goed is.”

Wat zijn de meest in het oog springende verandering die de introductie van de B-auto met zich meebrengt?

,,De auto heeft een nieuwe achterkant, versnellingsbak, koelsysteem, bodywork, en nog wat dingen. Iedereen werkt er hard aan. We weten dat het op aërodynamisch vlak een redelijk grote stap voorwaarts is, en de stabiliteit van de achterkant van de auto zal erdoor gigantisch verbeteren. We stappen van roterende dempers over naar lineaire. Toen ik nog bij Toyota werkte, hebben we ontdekt dat door die verandering de achterkant van de auto beter af te stellen is. Wij zijn er van overtuigd dat het een stap voorwaarts is.”

Deze editie van 'Vragenvuur' is ter beschikking gesteld door de PR-afdeling van Spyker.

PPB