Sebastian Vettel kijkt zeker vaak naar voetbal. Dan weet hij ongetwijfeld dat je vaak je zin krijgt als je tegenover de scheidsrechter maar lang genoeg over een be­paald vermeend onrecht blijft door­zeuren.

Sebastian Vettel is de afgelopen drie jaar wereldkampioen geweest en staat momenteel weer op kop in de tussenstand. Hij is hoe dan ook bevoorrecht, dat hij al jaren met veruit de beste auto van het veld mag rijden. Ook Mark Webber (net als des­tijds Eddie Irvine en Rubens Barrichello zeer capabel maar geen hemelbestor­mer) kan er mee winnen. Dat geeft mij het vermoeden dat Alonso, Hamilton en Räikkönen ook zouden kunnen wat Vettel nu doet.

Ik vind het in elk geval lo­gisch (hoewel misschien niet helemaal eerlijk) dat de FIA steeds aan het eind van alweer een door Red Bull gedo­mineerd seizoen probeert om het een beetje spannend te maken door de reglementen subtiel een beetje tegen Red Bull te plooi­en. Dan doen ze heel goed, omdat Red Bull een jaar later gewoon krijgt waar het recht op heeft: alweer een wereldti­tel. Ze moeten er alleen wel hun best voor doen. De FIA heeft immers óók de morele plicht om de Formule 1 spannend en specta­cu­lair te houden. Maar kennelijk vindt Red Bull dat het hen te moeilijk wordt gemaakt. En dus wordt er geklaagd.

Banden sparen
Iedere coureur­ rijdt het liefst van start tot finish hersenloos zo hard mogelijk. Maar hij weet ook dat je je om je materiaal moet bekommeren – of dat nu om de motor, de versnel­lingsbak, de brand­stof of de banden gaat. Niets nieuws onder de zon, dat hoort gewoon bij autora­cen. Motoren en bakken kunnen tegenwoordig niet meer stuk gaan, ook al zou een coureur dat serieus willen proberen. Over brand­stof­beper­king hoeft hij zich ook al geen zorgen te maken, dat doen anderen al. Hij moet alleen zijn banden heel goed in de gaten hou­den. Nou en? Dat is ook een deel van het vak.

Ik vind de hetze tegen Pirel­li dan ook totaal niet op zijn plaats. Pirelli heeft de afgelopen twee en een half jaar prima werk ge­daan en gewoon de banden geleverd waar de FIA om vroeg. Het is dan ook dood­zonde dat Pirelli nu dreigt te bezwijken voor het aanhou­den­de gezeur van Red Bull en ook Mercedes – niet toevallig de twee teams, die ondanks hun status het huidige bandenprobleem maar niet onder controle krij­gen.

Mijn sympathie gaat dan ook geheel uit naar Eric Boull­ier, die terecht zegt dat zijn team wordt gestraft omdat zij hun zaak­jes wél op orde hebben. Ik hoop van harte, dat Lotus zometeen de Grand Prix van Canada wint.