Een motivatie van het International Court of Appeal (ICA) ontbreekt nog, maar Williams heeft het één en ander opgehelderd door een verklaring uit te geven met argumenten waarom hun auto’s niet illegaal waren.Williams zegt de voorschriften niet te hebben overtreden en is geen moment van plan geweest om ongeoorloofd voordeel te halen uit de temperatuur van de benzine tijdens de race. De renstal wilde pas na de uitspraak een verklaring geven, en heeft dat nu ook gedaan.

Het team kan nu bevestigen dat de feiten in deze zaak als volgt zijn:

* Artikel 6.5.4 van het Technisch Reglement van de FIA schrijft voor dat de benzine aan boord van de auto geen moment meer dan 10 graden Celsius kouder mag zijn dan de omgevingstemperatuur.

* Er is geen gespecificeerde bron voor de meting van de buitentemperatuur en er is geen gehomologeerde en verzegelde sensor voor het meten van de brandstoftemperatuur, noch in de fuel rigs, noch aan boord van de auto

* Meteo France, dat de officiële metingen verzorgt voor de FIA en de teams, heeft tijdens de Braziliaanse Grand Prix een maximale temperatuur van 33 graden Celsius gemeten.

* De laagste door Williams’ sensoren in de benzinetank en fuel rail tijdens de race gemeten temperatuur was respectievelijk 31 en 35 graden Celsius.

* Als gevolg daarvan waren de stewards van mening dat er geen regels geschonden zijn.

* Alle bovengenoemde punten zijn verenigbaar met alle ophelderingen en meningen uitgesproken in vergaderingen tussen de teammanagers onderling en andere vergelijkbare forums. Dit alles ondersteunt het door Williams aangedragen bewijs volledig.

Williams vervolgt: ,,Dit zijn de feiten die schuilgingen achter het besluit van de stewards in Brazilië. Het doet Williams deugd om te zien dat de eerdere beslissing van de stewards gehandhaafd blijft, wat bevestigt dat beide Williams-bolides gedurende de race in Brazilië legaal waren. Nog afgezien daarvan, werd het beroep van McLaren niet ontvankelijk verklaard omdat niet de juiste beroepsprocedure is gevolgd.”

Ferrari’s interim-teambaas Jean Todt is in zijn nopjes met de bevestiging van Kimi Raikkonens wereldtitel. ,,Vrijdag is de laatste, wanhopige poging om een resultaat dat op het circuit is behaald te veranderen op niets uitgelopen. Dat stemt ons tevreden. Ferrari richt zich nu volledig op de voorbereiding op volgend seizoen.”

Ook McLaren en BMW Sauber hebben gereageerd, Martin Whitmarsh en Mario Theissen vinden beiden dat de regels nog niet duidelijk genoeg zijn en hopen dat het reglement in de toekomst alsnog wordt opgehelderd.

KVN