Max Verstappen heeft na afloop van de race in Austin toegegeven een fout te hebben gemaakt, toen hij de pitstraat in reed terwijl zijn team niet had gevraagd om een pitstop. “Het was volledig mijn fout, en niet bepaald slim”, aldus Verstappen.

Aan het einde van de 26e ronde van de race reed Verstappen tot iedereens verbazing de pitstraat in, terwijl zijn pitcrew niet klaar stond voor een pitstop. Het zorgde voor de nodige chaos en improvisatie, waardoor Verstappen kostbare seconden verloor in de strijd om de derde positie. Over de radio vroeg zijn engineer aan de Nederlander wat er gebeurde. “Ik dacht dat je me naar binnen riep, sorry”, antwoordde de Nederlander.

Na afloop van de race steekt Verstappen zijn hand in eigen boezem. “Een ronde eerder werd ik gevraagd om hard te pushen en ik dacht dat dat een indicatie was om een pitstop te maken”, verklaart hij. “Ik reed de pitstraat in, en plotseling realiseerde ik me dat ze me niet hadden gevraagd om naar binnen te komen. Het was volledig mijn fout, en niet bepaald slim.”

Versnellingsbakprobleem
Uiteindelijk maakte de fout geen verschil in het resultaat van zijn race, want in de 29e ronde van de race moest Verstappen zijn auto langs de kant zetten met een probleem aan de versnellingsbak. Doordat hij zijn Red Bull stilzette ontstond een virtual safety car-situatie, wat er uiteindelijk tot leidde dat Ricciardo zijn strijd om de tweede positie moest opgeven.

www.sutton-images.com The car of race retiree Max Verstappen (NED) Red Bull Racing RB12 is recovered at Formula One World Championship, Rd18, United States Grand Prix, Race, Circuit of the Americas, Austin, Texas, USA, Sunday 23 October 2016.

Verstappen moest zijn race in ronde 29 beëindigen. © Sutton Images

“Het team vertelde me dat ik door moest rijden”, meldt Verstappen. “Ze zeiden dat er een serieus probleem was. Uiteindelijk namen ze een besluit, ‘Oké Max, stop de auto’. Toen ik uit de auto sprong stond de auto in zijn vrij, maar hij stond plotseling vast. Je kan een knop indrukken aan de bovenkant, maar dat werkte niet. Daardoor kwam de virtual safety car-situatie. Anders hadden we de auto in het gat kunnen zetten.”

Strijd met Rosberg
Verstappen trok tijdens de race verder de aandacht door aan zijn team te melden dat hij niet van plan was om het rustig aan te doen, om zo zijn banden te sparen. “Ik ben hier niet om vierde te worden”, waren zijn woorden over de radio. Verstappen vertelt nu dat zijn instinct ervoor zorgde dat hij bleef pushen.

“Als een coureur wil je altijd vooruit. Dat is waarom ik Kimi voorbij ging, want ook op dat punt hadden ze al gezegd dat ik moest proberen om de banden te sparen. Ik meldde toen ook al dat ik vooruit wilde”, aldus Verstappen.

“Uiteindelijk kwam ik achter Nico en werd het lastig om nog dichterbij te komen, aangezien hij ook al achter Ricciardo aan reed. De snelheid was goed, ik kon de jongens voor me makkelijk volgen, maar ik kwam achter ze vast te zitten en kon mijn eigen race niet meer rijden.”

“Ik liet wat ruimte om mijn banden te sparen, en bleef drie seconden achter ze. Dat werkte erg goed, maar het maakte uiteindelijk geen verschil voor mijn race.”