29 december 2019 markeert zes jaar sinds het tragische skiongeluk van Michael Schumacher. Hoe hij eraan toe is, blijft een mysterie, een goedbewaard privégeheim. Daarom staat FORMULE 1 liever stil bij zijn tijd in de spotlights, met een fototerugblik op de roemruchte Formule 1-loopbaan van de recordkampioen.

Nog voor het begin op de baan: Schumacher past op Spa-Francorchamps zijn stoeltje in Jordans 191. Hij stapt bij Jordan in als invaller voor Bertrand Gachot en maakt zo in België zijn Formule 1-debuut. Foto: Motorsport Images.

Schumachers debuutrace duurt door een defecte koppeling nog geen ronde. Hij heeft zijn visitekaartje echter afgegeven in de kwalificatie, met een zevende tijd. Het overtuigt teambaas Flavio Briatore hem naar Benetton te halen. Foto: Motorsport Images.

Op Spa-Francorchamps (waar anders?) pakt Schumacher in 1992 zijn eerste zege met Benetton. Hij wordt dat jaar derde in het WK. Foto: Motorsport Images.

Schumacher met Ayrton Senna op Imola, 1 mei, 1994. De befaamde Braziliaan komt enkele uren laten tragisch om het leven tijdens de Grand Prix. Foto: Motorsport Images.

Schumacher viert het winnen van zijn eerste titel, in 1994. Het is er wel een met een randje: Schumacher wint na een omstreden botsing met rivaal Damon Hill. Foto: Motorsport Images.

Na in 1995 op herhaling te zijn gegaan met Benetton, verkast Schumacher voor 1996 naar Ferrari. “Natuurlijk kreeg ik kippenvel toen ik voor het eerst in de Ferrari zat. Maar verder is het een team zoals elk ander.” Foto: Motorsport Images.

Regenmeister – Schumachers eerste Ferrari-zege is een bijzondere, maar ook typisch Schumacher. In de plenzende regen declasseert hij de rest van het veld in Spanje 1996. Foto: Motorsport Images.

Schumacher vecht in 1997 voor het eerst met Ferrari om de titel, maar ziet zijn kansen verdwijnen als Jacques Villeneuve hem in de slotrace op Jerez passeert. Schumacher geeft de Canadees een beuk, maar schakelt alleen zichzelf uit. Hij verliest de titelstrijd en wordt uit het WK geschrapt, maar mag zijn punten houden. Foto: Peter van Egmond.

Perfect teamwork: het is moeilijk kiezen welke Schumacher-overwinningen het mooist is, maar die in Hongarije 1998 is memorabel. McLaren is zoals wel vaker dat jaar sneller, maar Ferrari’s Ross Brawn rekent uit dat een onconventionele driestopper kan werken. De stops worden perfect uitgevoerd door Ferrari, het werk op de baan door Schumacher, die een groot deel van de race ‘kwalificatierondjes’ rijdt. De titel gaat wel aan hem voorbij. Foto: Motorsport Images.

In 2000 is het eindelijk zover: Schumacher pakt zijn eerste titel met Ferrari. In stijl, met een schitterende zege op Suzuka. “Het is moeilijk te omschrijven hoe dit voelt.” Foto: Motorsport Images.

En dat is twee! Met Ferrari, dan, want als Schumacher ook in 2001 kampioen wordt, staat de teller op vier in totaal. De Duitser domineert in 2001, is al voor de zomerstop kampioen. Het is het tijdperk-Schumacher: van 2000 t/m 2004 wint hij elk jaar de titel. Foto: Peter van Egmond.

Pure vreugde! Schumacher wint in 2006 de Grand Prix van China. Het is zijn 91e en uiteindelijk laatste zege. Hij pakt 72 van zijn 91 overwinningen in dienst van Ferrari. Foto: Motorsport Images.

Nog één keer: Schumacher rijdt in 2006 in Brazilië zijn (zo denkt hij dan) laatste Grand Prix. De batterij is leeg, al blijkt daar op de baan weinig van, met een geweldige inhaalrace na een vroege lekke band. Hij sluit het jaar als tweede in het WK af. “Vandaag komt mijn carrière ten einde…” Foto: Motorsport Images.

Afscheid nemen bestaat niet: na drie jaar afwezigheid, keert Schumacher in 2010 terug in de Formule 1. Niet bij Ferrari, maar het nieuwe Mercedes-team. De comeback verloopt stroef: de inmiddels 41-jarige Schumacher eindigt als negende in het WK. Foto: Motorsport Images.

Ook een sluwe oude vos verliest zijn streken niet: Schumacher duwt Rubens Barrichello (zijn oud-teamgenoot) bijna de muur in op de Hungaroring. De Braziliaan en de FIA zijn woedend. Schumacher toont zich pas later schuldbewust, maar onderstreept vooral nog altijd om elke millimeter te vechten. Foto: Motorsport Images.

Schumacher is zijn streken niet alleen niet verloren, maar ook het kunstje niet verleerd. In 2012 rijdt hij een perfect rondje Monaco dat hem pole oplevert, al mag hij er door een gridstraf helaas niet van starten. Foto: Motorsport Images.

Nog een keer op het podium: Schumacher finisht in 2012 als derde in de Grand Prix van Europa, in Valencia. Het is zijn enige podiumplaats tijdens zijn comeback met Mercedes (2010 t/m 2012). Foto: Motorsport Images.

Het tweede afscheid is definitief. De Grand Prix van Brazilië eind 2012 is Schumachers laatste race. De fakkel is overgedragen aan landgenoot en vriend Sebastian Vettel. Schumacher sluit zijn Formule 1-tijdperk af met 306 starts, 91 overwinningen en het recordaantal van 7 wereldtitels achter zijn naam. Foto: Motorsport Images.