Max Verstappen is in de kwalificatie op Spa na nieuwe motorproblemen tot zijn ongenoegen niet verder dan P15 gekomen. Door een gridstraf voor een eerdere motorwissel, start hij zondag als achttiende.

Die gridstraf hing Verstappen sowieso al boven het hoofd, maar het stoort de Nederlander zeer dat er in de kwalificatie weer problemen waren met de Renault-krachtbron die achterin zijn Toro Rosso ligt. In Q1 had hij er al last van en in Q2 zette hij vervolgens geen tijd neer.

Het halen van Q2 was door nieuwe motorproblemen een opgave op zich, vertelt de zeventienjarige coureur aan Verstappen.nl. “Er was weer een probleem met de motor”, verzucht Verstappen. “Renault zoekt nog uit wat precies, maar tijdens de kwalificatie verloor ik tot en met de vijfde versnelling vermogen”, meldt de jongeling, die daardoor ‘drie of vier tienden’ moest prijsgeven tijdens zijn laatste vliegende ronde.

“Het was eigenlijk een waardeloze Q1”, vervolgt Verstappen, die duidelijk baalt: “Zo’n probleem is teleurstellend, juist omdat ik me in deze kwalificatie wilde laten zien. Ik doe mijn best, maar als de techniek je in de steek laat, houdt het heel snel op. Ik moet er maar mee omgaan, maar heb dit weekend elke training wel iets gehad.”

“Het was nu alweer bij mij, zoals al zo vaak dit seizoen”, moppert de Nederlander, die er zo langzaamaan genoeg van heeft: “Ik ben er altijd heel rustig en neutraal onder gebleven, maar op een gegeven moment ben je dat wel moe en er klaar mee. Het houdt een keer op om maar positief te blijven. We moeten er echt voor zorgen dat dit stopt, want ik kan hier slecht tegen.”

Voor de race van zondag houdt Verstappen desondanks vertrouwen. “De auto voelde goed, daar ligt het niet aan”, zo wijst hij nogmaals naar de Renault-motor als grootste probleemfactor. “Het hele weekend is heel goed gegaan, afgezien van de problemen met de aandrijving. Qua snelheid zat het altijd wel goed. Daarom heb ik ook wel vertrouwen dat we het in de race goed kunnen doen.”

Qua strategie wordt het volgens Verstappen zaak om de opties open te houden. Doordat het in Q2 niet van het rijden van een tijd kwam, heeft hij in ieder geval een setje banden kunnen sparen. Om nog te scoren, ‘zal het een inhaalrace moeten worden’. “Die hoop ik mijn fans te kunnen geven”, besluit hij strijdlustig.

Sainz
In de andere Toro Rosso haalde Carlos Sainz Q3, waarin hij een tiende tijd liet noteren in wat hij één van zijn beste kwalificaties van het jaar noemt. “Mijn laatste rondje had iets beter gekund, maar dit is een goed resultaat voor ons en ook wat verrassend. Onze auto past immers niet geweldig bij deze baan. De race zal dus niet makkelijk worden, maar we gaan er het beste van maken. Hopelijk kunnen we in de top tien finishen.”