De 43e Grand Prix van Canada, die meetelt voor het wereldkampioenschap vindt voor de 34e keer plaats op het Circuit Gilles-Villeneuve, al heette het de eerste drie edities nog circuit Ile de Notre Dame. De eerste Grand Prix van Canada die meetelde voor het WK werd gehouden was in 1967. In 1975, 1987 en 2009 stond Canada niet op de kalender.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Martin Donnelly. De Brit reed in 1989 alleen de Grand Prix van Frankrijk voor Arrows. In 1990 reed hij twaalf van de zestien races voor het team Lotus. Zijn beste resultaat is een zevende plaats in Hongarije, wat met de telling uit die tijd betekent dat hij nooit een punt heeft gescoord.

Het circuit
Het Circuit Gilles-Villeneuve is 4.361 meter lang en de coureurs rijden er 70 ronden. De baan telt slechts 14 bochten en heeft twee DRS-zones. Het detectiepunt bevindt zich na bocht 10, de hairpin. Het rechte stuk erna is gelijk de DRS-zone. Na de chicane komt gelijk de tweede DRS-zone erachteraan. Het ronderecord van 1:13:662 staat op naam van Rubens Barrichello en stamt uit 2004.

Een memorabel deel van het circuit bevindt zich in de laatste bocht aan het einde van de chicane. De muur met daarop: Bienvenue de Quebec (Welkom in Quebec) heeft als bijnaam de ‘Wall of Champions’. Dit is namelijk de muur waar veel kampioenen hun auto al in hebben gezet. Grote namen als Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve vonden er hun waterloo. Het laatste slachtoffer die ook wereldkampioen is: Sebastian Vettel in 2011 in de eerste vrije training.

Op het Circuit Gilles-Villeneuve kunnen veel pitstops nog wel eens gunstig uitpakken. Het verlies in de pitstraat is maar iets meer dan vijftien seconden, het minst van alle Grands Prix op de kalender.

Historie
Canada staat bekend om zijn spectaculaire races en vele safetycarsituaties. In 2007 veroorzaakte Robert Kubica een neutralisatie met een van de grootste crashes uit de afgelopen jaren. Diezelfde Kubica behaalt een jaar later uitgerekend op dit circuit zijn eerste en tot nog toe enige overwinning in de Formule 1.

In 1995 is Canada het toneel van een andere eenmalige racewinnaar. Jean Alesi pakt in zijn Ferrari de overwinning onder zeer natte omstandigheden. Hij rijdt dat jaar met nummer 27, het nummer waarmee Gilles Villeneuve ook altijd in een Ferrari reed. 

In 1999 wint Mika Häkkinen de Grand Prix van Canada. De Fin weet als enige wereldkampioen op de grid uit de muur na de chicane voor start/finish te blijven. Damon Hill (1996) raakt de muur in ronde 14. Michael Schumacher (op dat moment 1994,1995) in ronde 29 en Jacques Villeneuve (1997) in ronde 34. Na afloop krijgt de muur de ironische bijnaam ‘Wall of Champions’. 

Vorig jaar
Net als dit jaar is Canada ook in 2012 de zevende race van het seizoen. Met Lewis Hamilton die als eerst over de streep gaat, kent het seizoen ook zijn zevende verschillende racewinnaar. Fernando Alonso lijkt lange tijd goede zaken te doen voor het wereldkampioenschap. Ferrari besluit echter een stop minder te maken dan Vettel (uiteindelijk vierde), Hamilton en Pérez (derde). De Spanjaard wordt in de slotfase door iedereen om zijn oren gereden en wordt uiteindelijk slechts vijfde. Opvallend is dat ook Romain Grosjean, Alonso passeert. Hij heeft ook maar één stop gedaan, maar weet zijn banden prima heel te houden en rijdt naar de tweede plaats. Dit is het beste resultaat uit zijn carrière.

Dit jaar
Eindelijk verzilverde Nico Rosberg zijn pole in Monaco met een klinkende overwinning. Op een circuit waar inhalen vrij moeilijk is en de bandenslijtage minimaal, wist Mercedes zijn kwalificatiesnelheid om te zetten in een overwinning. Of had de Duitse renstal profijt van de geheime bandentest? Feit is dat Mercedes zich in Canada opnieuw moet bewijzen. De kapers op de kust zijn de coureurs van Red Bull en Lotus. Nog steeds lijkt de Lotus het beste met zijn banden om te gaan, iets wat Romain Grosjean vorig jaar al een tweede plaats opleverde. Ferrari-baas Stefano Domenicali roept dat zijn team er in Canada weer staat, maar de Italianen wachten al sinds 2004 op een overwinning in Canada. De laatste drie edities werden gewonnen door McLaren. Kunnen zij op dit vlakke circuit de weg naar boven weer vinden?

In de spotlights
In de spotlights staat deze week Pirelli. De bandenleverancier neemt nieuwe banden mee, maar er wordt nog niet op gereden in de race. Volgens Pirelli om alle teams aan de nieuwe banden te laten wennen, maar hoogstwaarschijnlijk ook om iedereen een eerlijke kans te geven. Na de testrel met Mercedes probeert Pirelli zo de boel weer te sussen. Naast Pirelli zijn ook veel ogen gericht op Romain Grosjean. De Fransman die in Monaco weer ouderwets veel brokken maakten moet tien plaatsen inleveren na de botsing met Ricciardo. Hij kreeg deze week de steun van Lotus-eigenaar Lopez en van teambaas Boullier. Blijkbaar had Grosjean weer een boost van zijn zelfvertrouwen nodig.

Tot slot kijken we nog met een schuin oog naar Giedo van der Garde. De Nederlander beleefde een droomkwalificatie in Monaco, maar kon zijn goede prestatie in de race geen gevolg geven. Aan de Nederlander de taak om nu te laten zien dat Monaco geen incident was en te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Het zou een goed begin zijn als hij in de kwalificatie weer de Marussia’s en teamgenoot Pic achter zich weet te houden. 

Banden
Pirelli neemt de medium (wit) en superzachte (rood) band mee naar Canada. Vorig jaar werd er nog gekozen voor de superzachte en zachte compound.