Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn stelt dat de vergadering van teams met de FIA en FOM op 23 oktober in Parijs enorm belangrijk is voor de toekomst van de sport. “De teams zijn belangrijker dan de rest. Wij zijn het fundament van deze prachtige sport.”

De drie partijen die een nieuw Concorde Verdag moeten sluiten vergaderen op 23 oktober in Parijs over de toekomst van de Formule 1. De tijd begint voor de FIA, FOM en teams inmiddels te dringen, want het huidige akkoord loopt op 31 december af. 

De FIA en de teams bakkeleien momenteel nog over een aantal facetten. De autosportfederatie heeft geld nodig en wil daarom dat het inschrijfgeld dat teams jaarlijks betalen succesafhankelijk wordt. Niemand betaalt dus meer dezelfde hoeveelheid. Sowieso gaat iedereen meer betalen, maar HRT betaalt, als het plan van de FIA slaagt, een stuk minder dan bijvoorbeeld Red Bull Racing, dat nu bovenaan in het kampioenschap staat.

Ook wil de FIA het aantal zetels van de teams in de F1-commissie, dat het beleid bepaalt als het Concorde Verdrag is getekend, halveren. Waarschijnlijk is dit een onderhandelingstechniek van de FIA. Als de teams akkoord gaan met de nieuwe inschrijfgeldregeling, houden de teams twaalf van de achttien zetels in de F1-commissie.

Kortom: genoeg discussiepunten op 23 oktober. Sauber-teambaas Kaltenborn vindt dat de FIA en FOM hun plaats moeten weten. “Het wordt een belangrijke vergadering. Wij willen weten hoe we ervoor staan. In de vergaderingen zullen er een paar dingen duidelijk worden”, stelt zij weinig concreet.

“Er wordt veel gezegd en geschreven. De teams zijn, in onze ogen, de belangrijkste spelers in deze onderhandelingen. Wij racen en vormen het fundament van deze prachtige sport. Wij willen nu graag van de aandeelhouders weten wat de stand van zaken is.”

Kaltenborn vindt de twee eerder genoemde aanpassingen van de FIA, minder teams in de F1-commissie en inschrijfgeld dat afhangt van het succes van een team, even belangrijk. “Je kunt je niet op slechts één aspect richten. De F1 is business, maar óók sport. Dus moet je beide zaken goed behandelen. Het een is niet belangrijk dan het ander.”

“Er zijn nog veel meningsverschillen. Het is daarom goed de koppen bij elkaar te steken”, zegt Kaltenborn over de vergadering met de FIA en FOM. “Wij willen de stand van zaken weten. Nu weten we dat nog niet.”

Een nieuw Concorde Verdrag is essentieel omdat het het technische en sportieve reglement voor de toekomst bepaalt, de verdeling van televisie-inkomsten vaststelt en welke partij waar verantwoordelijk voor is. Het omvat feitelijk alle facetten van de Formule 1, meer daarover lees je hier.