De aanpassingen aan de aerodynamica voor 2019 gooien de plannen van het team van Haas mogelijk door de war. De Amerikaanse renstal had erop gerekend de VF-18 van dit jaar door te ontwikkelen voor 2019, maar dat kan nu mogelijk niet meer.

De Formule 1 voert in 2019 een set regelwijzigingen door die inhalen makkelijker moeten maken, waaronder de introductie van bredere (maar qua aerodynamica minder complexe) voorvleugels. Ook worden de achtervleugels dieper en wijder. Dat laatste moet het drs-effect sterker maken.

Haas-teambaas Steiner.

“Nu deze reglementswijzigingen er komen, moeten we onze plannen misschien veranderen”, vertelt Haas-teambaas Günther Steiner aan Autosport. “Het originele plan was om deze auto door te ontwikkelen en verbeteren, we zouden 2019 dan met een evolutie van deze bolide kunnen ingaan.”

Of dat nu nog mogelijk is, moet het team nog maar zien, vertelt Steiner. “Ik moet met de jongens in Italië (van Haas’ chassisproducent Dallara, red.) spreken om te zien waar we het best aan doen.” Deze beslissing wordt komende week gemaakt.

Haas’ VF-18 voor het huidige seizoen is volgens de teambaas overigens een auto waar nog veel meer uit te halen valt. Steiner sluit zelfs niet uit dat podiumplekken er dit jaar in zitten voor Haas:”Als alles een keer op z’n plek valt en mee zit, zoals bijvoorbeeld in Azerbeidzjan voor Force India’s Sergio Pérez.” Het team moet het potentieel van de VF-18 dan wel optimaal zien te benutten, en met goede updates komen.

Over updates gesproken: de meeste teams brengen er traditioneel aardig wat naar de Grand Prix van Spanje van volgend weekend, maar Haas neemt alleen wat kleintjes mee. Het Amerikaanse team komt pas later dit jaar met (grotere) upgrades, vertelt Steiner.

Grosjean in actie in de Haas VF-18.