Volgens Caterham-teambaas Cyril Abiteboul is het als achterhoedeteam tegenwoordig extra moeilijk om punten te scoren omdat Formule 1-auto’s te betrouwbaar en te makkelijk te besturen zijn en fouten van coureurs nog amper worden afgestraft.

“De betrouwbaarheid van de auto’s is vandaag de dag echt bizar goed, terwijl ze door de opkomst van nieuwe technische systemen volgens mij ook makkelijker te besturen zijn dan een paar jaar geleden en de nieuwe circuits fouten van coureurs bovendien nog maar amper afstraffen”, somt Abiteboul op in gesprek met Autosport.

“Zelfs als coureurs nu de grens opzoeken of met elkaar duelleren, zijn de auto’s nog goed onder controle te houden en de limiet kan daardoor – zeker op vergevingsgezinde nieuwe circuits –  vaak zelfs zonder consequenties overschreden worden”, constateert de Fransman.

Het gevolg van deze combinatie van factoren is, zo stelt de Caterham-teambaas, een lager aantal uitvallers en dus een kleinere kans op punten: “Een paar jaar geleden wist je dat er elke race flink wat mensen zouden uitvallen, maar vandaag de dag zijn dus niet alleen de auto’s, maar ook de coureurs een stuk meer betrouwbaar. Iedereen die nu aan de start verschijnt, rijdt de race zo goed als zeker uit.”

Van der Garde
Een goed voorbeeld van hoe door een team bedachte systemen het leven van een coureur makkelijker kunnen maken, is volgens Abiteboul hoe de prestaties van Giedo van der Garde in 2013 vooruit gingen nadat Caterham een nieuwe ophanging introduceerde.

“Aan het begin van het jaar was het duidelijk dat Giedo het moeilijk had. Hij verbeterde zich daarna natuurlijk als coureur, maar hij werd ook zeker geholpen door de nieuwe ophanging, want we konden aan de hand van Giedo’s data zien dat de auto daardoor niet alleen sneller, maar ook makkelijker te besturen was geworden.”

“Hoewel Giedo zich zoals gezegd ook zelf had verbeterd, is zoiets er in mijn ogen absoluut bewijs van dat een nieuw of verbeterd onderdeel enorm veel verschil kan maken voor de prestaties van een coureur”, aldus Abiteboul.