Renault wil met de nieuw gepresenteerde R.S.17 de top vijf bij de constructeurs bestormen. Dat stelt teambaas Cyril Abiteboul, die desondanks aangeeft ‘geen wonderen’ te verwachten.

2017 is nog maar het tweede jaar  van wat Cyril Abiteboul een langetermijnplan voor Renault noemt. Het is om die reden dat de Fransman geen wonderen verwacht, maar een aanzienlijke stap voorwaarts ten opzichte van het vorige seizoen moet er wat hem betreft zeker in zitten:

“Vorig jaar hebben we in korte tijd een complete auto moeten bouwen en dat was niet ideaal. Dit jaar hebben de fabrieken in Enstone en het Franse Viry echter goed en langdurig samen kunnen werken om een competitieve auto te bouwen. We kunnen flinke stappen zetten en gaan voor niets minder dan de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap.”

Abiteboul weet dat om die doelstelling te realiseren Nico Hülkenberg en Jolyon regelmatig en het liefst elk raceweekend punten moeten scoren. Hij heeft echter alle vertrouwen in zijn rijders: “Nico brengt enorm veel ervaring en talent mee naar het team en we verwachten van hem dat hij direct competitief zal zijn. Jolyon heeft zich in zijn eerste jaar als racecoureur goed weten te ontwikkeling en we gaan ervan uit dat die ontwikkeling verder zal doorzetten.”

Naast Cyril Abiteboul heeft ook chief technical officer Bob Bell veel vertrouwen in de Renault R.S.17: “Diverse simulaties toonden gedurende de ontwikkelingsfase van deze auto aan dat we juiste weg in zijn geslagen, waarbij het onze mensen zeker niet ontbrak aan oog voor detail. Wie goed naar de auto kijkt, ziet direct dat er hele talentvolle en kundige mensen hebben bijgedragen aan het ontwerp van de wagen.”

Bij dat ontwerp van Renaults nieuwste wapen is men volgens Bell uitgegaan van een blanco vel papier: “We hadden de tijd en de manschappen om een compleet nieuwe auto te bouwen, in plaats van uit te gaan van wat we al hadden. Natuurlijk vragen de nieuwe reglementen ook om een dergelijke frisse blik, maar in de nieuwe auto zit letterlijk geen boutje op dezelfde plaats als in de R.S.16. En juist dat maakte de bouw en de ontwikkeling van de R.S.17 zo verschrikkelijk interessant en uitdagend.”